چه عواملی در کیفیت تصویر تلویزیون موثر است؟

۰۳ مرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
 
 افزایش کیفیت تصویر

چه عواملی در افزایش کیفیت تصویر تلویزیون موثر است ؟

شاید بسیاری از شما این مدل تلویزیون ها را به خاطر داشته باشید و برایتان یک نوستالژی دلچسب باشد! شاید روزهایی بوده است که برای تماشای کارتون دلخواهتان، مقابل این جعبه نشسته و کلاه قرمزی، بابالنگ دراز، فوتبالیست ها یا خیلی از برنامه‌های لذت بخش دیگر را نظاره کرده‌اید. هرچند که با لذت و هیجان به تماشای برنامه‌ها می‌نشستید، اما از اینکه کیفیت تصویر تلویزیون‌ها چقدر پایین بود، خیلی آگاه نبودید. شاید دلیلش این بود، که تصویری با کیفیت بالاتر برای مشاهده وجود نداشت.
البته پس از مدتی دستگاه‌های LCD به بازار آمد!LCD  یک دستگاه لوکس محسوب می‌شد، چند سالی گذشت و تکنولوژی با سرعتی باورنکردنی پیش رفت، طوری که اکنون با پیشرفته‌ترین تلویزیون‌ها روبرو هستیم. دستگاه‌هایی که ضخامت بسیار کمی دارند و از نظر طراحی تقریبا زیباترین نمایشگرها به حساب می‌آیند. و البته از نظر کیفیت نیز، فقط کافی است تصویر آن را ببینید تا بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون را مشاهده کنید.
در این مقاله قصد داریم بگوییم، علاوه بر طراحی و ساختار، چه مواردی در ارتباط با کیفیت تصویر تغییر پیدا کرده است، که امروز شما شاهد تصویر بسیار خوشایندتری در تلویزیون‌ها هستید. به طوری که دیگر تصویر تلویزیون‌های قدیمی، نظر شما را جلب نخواهد کرد.

کیفیت تصویر تلویزیون ها به چه عواملی بستگی دارد؟

ما برنامه‌های تلویزیونی را در نهایت، پس از گذشت فرآیندی در پردازش تصویر بر روی صفحه مشاهده می‌کنیم. شاید به نظر برسد که کیفیت تصویر فقط به تصویرخوب و بد تقسیم می­شود و این سوال پیش می‌آید که کیفیت تصویر کدام تلویزیون بهتر است؟ در واقع پارامترهایی برای سنجش کیفیت تصویر وجود دارد که مهم ترین آنها را در ادامه شرح خواهیم داد. شاید این موارد در هنگام خرید دستگاه نیز به شما کمک کند. انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون در این مقاله شرح داده شده است.

1-  رزولوشن Resolution چه تاثیری در کیفیت تصویر تلویزیون ال جی دارد؟

رزولوشین تصویر

رزولوشن تقریبا مهم ترین پارامتر در کیفیت تصویر است. پنل نمایشگرها از تعداد زیادی پیکسل تشکیل می­شود. این پیکسل ها تصویر و رزولوشن تلویزیون را تشکیل می­دهند. هر یک از این پیکسل ها از سه رنگ تشکیل شده است: سبز، آبی و قرمز (RGB)
 
به مجموع تعداد پیکسل ها در صفحه‌ی نمایش، رزولوشن گفته می­شود. شاید به خاطر داشته باشید زمانی که دستگاه FULL HD وارد بازار شد، مردم دوباره با رویداد عجیب دیگری در فناوری نمایشگرها روبرو شدند. در واقع آن رویداد، افزایش تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌ی تلویزیون بود.
شما برای شناخت رزولوشن یک تلویزیون، با دو عدد مواجه خواهید شد. مثل1080*1920 . این دو عدد تعداد پیکسل‌ها را در طول و عرض صفحه­ی نمایش به شما نشان می­دهد. هرکدام از این بازه‌ها، یک نام دارد. اعداد بالا نشان دهنده‌ی تعداد  پیکسل‌های یک تلویزیون FULL HD  (FHD)  است. در حال حاضر تلویزیون­هایUHD  یا همان 4K از نظر رزولوشن تقریبا بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار ایران هستند. رزولوشن این تلویزیون‌ها 2160*3840  است و عکس با بالاترین کیفیت ممکن را نمایش می‌دهد. هر چه تعداد پیکسل‌ها در صفحه نمایش بیشتر باشد وضوح تصویر بالاتر خواهد بود. مطالعه چگونه کیفیت تصویر تلویزیون ال جی را بالا ببریم، به شما کمک می‌کند، تا به راحتی تنظیمات تصویر تلویزیون خود را انجام دهید.
 کنتراست تصویر
 
گاهی ممکن است وضوح تصویر را با پارامتر مگاپیکسل ببینید، که دقیقا ضرب این دو عدد است. همانطور که در مورد دوربین موبایل‌ها اعلام می­شود. البته عامل دیگری تحت عنوان نسبت کنتراست نیز، همانند رزولوشن، عامل مهمی در افزایش کیفیت تصویر است.

2-  نسبت کنتراست، چگونه کیفیت تصویر تلویزیون ال جی را ارتقا می­بخشد؟

کنتراست نیز یکی از پارامترهای مهم برای سنجش کیفیت تصویر است. هر چه نسبت کنتراست در صفحه نمایشگر بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بیشتر و تصویر واقعی‌تر خواهد بود.
کنتراست نسبت فاصله‌ی سفیدی تا سیاهی، و روشنی تا تاریکی در تلویزیون است. هر چه این فاصله بیشتر باشد، تصویر بهتر است. به این معنی است که تلویزیون می­تواند بین رنگ روشن تا تیره تعداد بیشتری رنگ نمایش دهد، و در نهایت می­تواند سفید و سیاه مطلق را نمایش دهد. در این شرایط، امکان نمایش رنگ به شکل واقعی و تقریبا همانگونه که در طبیعت می­بینیم، میسر می­شود.
کنتراست به دو نوع سیاه و سفید و رنگی تقسیم می­شود. معمولا کمپانی‌ها برای نسبت کنتراست یک رقم اعلام می­کنند. در سال‌های اخیر به دلیل اینکه نمایشگرها به حد قابل قبولی از کنتراست رسیده‌اند، گاهی این عدد اعلام نمی­شود. کنتراست تا حد زیادی به ساختار فنی تلویزیون ارتباط دارد که در ادامه شرح خواهیم داد.
 کیفیت تصویر

3-  اهمیت ساختار LED  و OLED  ال جی در کیفیت تصویر به چه میزان است؟

یکی از عوامل بسیار موثر در کیفیت تصویر تلویزیون، ساختار فنی آن است. ال جی در حال حاضر نمایشگرهای LED  و OLED تولید می­کند و دستگاه های LCD و پلاسما دیگر از سمت ال جی تولید نمی­‌شود.

نمایشگر‌های LED

LED ها در واقع همان LCD هستند. با این تفاوت که در قسمت نور پس زمینه­ی آن (Back light)، به جای لامپ‌های مهتابی و ماده‌ی فلوئورسنت،  سیستم نورافشانی LED (Light-emitting diode) قرار دارد. این تفاوت باعث تصویر روشن‌تر و کنتراست بالاتر تلویزیون‌های LED شده است. LED ها از نظر نوع چینش نور پس زمینه، به سه نوع تقسیم می­‌شوند:
  • Edge : در این نوع، LED ها در قسمت گوشه‌های صفحه قرار گرفته است. معمولا در بیشتر LED ها این نوع چینش استفاده می­شود.
  • Direct : در این مدل، LED ها به صورت خطی و در ردیف‌های موازی قرار می­گیرد. این نوع نیز متداول است.
  • Full Array : در این نوع، LED  ها به صورت بلوک بلوک است و در هر بلوک تعدادی معین LED قرار می­­گیرد.
نمی­توان گفت کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد؛ اما قابلیتی به نام Local Dimming  به برخی مدل‌ها اضافه شده است، که باعث افزایش کنتراست و کیفیت تصویر بالاتر می­شود. قابلیتLocal Dimming یک ویژگی مهم برای تلویزیون­‌های LED به حساب می­آید. با استفاده از این ویژگی، کنترل موضعی نور پس زمینه، امکان پذیر شده است. در نقاط تاریک‌تر، نور پس زمینه کم نور یا خاموش خواهد شد و با ایجاد سیاهی مطلق، کنتراست تصویر بالا می­رود. در نهایت تصویر بهتری خواهیم داشت.
 
 نهایت تصویر
 
پنل LED ها از نظر آرایش کریستال مایع نیز، به دو نوع تقسیم می­شوند:
  • IPS : در این نوع آرایش کریستال مایع پنل به صورت افقی است. به دلیل ایجاد زاویه‌ی بهتر برای عبور نور پس زمینه، کیفیت تصویر افزایش می­یابد. این نوع پنل مقاوم‌تر نیز هست. در حال حاضر ال جی برای دستگاه‌های سطح بالا، معمولا از این تکنولوژی استفاده می­کند.
  • VA : در این نوع، آرایش کریستال مایع پنل، به صورت عمودی است. کیفیت تصویر در این مدل نسبت به IPS کمتر است و مقاومت پنل نیز کمتر می­­باشد.

تلویزیون‌هایOLED  

در فناوری OLED،  نور پس زمینه حذف شده است. به طوری که هر پیکسل به صورت جداگانه روشن می­شود و نمایشگر ویژگی Dimming  Pixel دارد. علاوه بر این پیکسل های تلویزیون OLED   ال جی، از چهار رنگ تشکیل شده است : سفید ، سبز ، آبی و قرمز (WRGB).  به این شکل است که تلویزیون‌های OLED  بالاترین کیفیت تصویر را در میان نمایشگرهای ال جی دارد. سرعت تصویر نیز در OLED ها بالاست، که عامل بسیار مهمی در کیفیت تصویر است. در ادامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

تلویزیون های پیشرفته

4-  سرعت انطباق تصویر چیست؟ آیا در کیفیت تصویر تلویزیون ال جی نقش زیادی دارد ؟

سرعت تصویر، به تعداد فریم‌هایی بستگی دارد که تلویزیون در یک ثانیه نمایش می­دهد. مشخص است که تعداد فریم‌ها یا صفحاتی که در یک ثانیه نمایش داده می­شود، باید در حد قابل قبولی باشد تا بتوانیم تصویری با سرعت واقعی ببینیم. یعنی تصویر، آهسته یا خیلی تند پخش نخواهد شد. به همین علت تلویزیون‌هایی که سرعت تصویر پایینی دارند، ممکن است از نظر کیفیت نیز قابل قبول نباشند. زیرا هنگام تماشای فیلم، به ویژه اگر فیلم سرعت تصویر بالایی داشته باشد، جاماندگی تصویر و تاری مشاهده می­شود.
معمولا از سوی تولیدکننده‌ها، عددی برای معرفی سرعت تصویر دستگاه اعلام می­شود. در سال های اخیر از سوی کمپانی ال جی سرعت تصویر با پارامتر PMI  سنجش و اعلام می­شود. زیرا ال جی برای افزایش سرعت تصویر، از راهکارهای دیگری کمک می­گیرد. بنابراین با مقیاس جدیدی سرعت تصویر را محاسبه می­کند.
 
سرعت انطباق تصویر

5-  گستره‌ی نمایش رنگ‌ها و تاثیر آن در کیفیت تصویر تلویزیون LG

گستره‌ی نمایش رنگ و تعداد رنگی که هر نمایشگر می‌تواند بسازد و ارائه دهد ، تاثیر زیادی در کیفیت تصویر دارد. تا چند سال پیش تلویزیون‌ها تا حدود 16 میلیون رنگ را برای نمایش داشتند و در حال حاضر می‌توانند تا میلیارد‌ها رنگ را بسازند. این گستره به تکنولوژی‌هایی همچون HDR ، Dolby Vision و پنل نانوسل نیز مرتبط است. چنانچه تلویزیون این قابلیت‌ها را داشته باشد، حتما تصویری با کیفیت بالاتر خواهد داشت. 
 

نکته‌ی پایانی

توصیه‌ی همیشگی ما به شما این است، که هنگام انتخاب یک محصول، به شرکت خدمات پس از فروش کالا توجه داشته باشید! زیرا شرکت خدمات می‌تواند پاسخگوی ساده ترین سوال شما نیز باشد! مانند همین راهنمای کیفیت تصویر تلویزیون، که به ما کمک می‌کند، یک انتخاب آگاهانه برای استفاده‌ی لذت بخش از تلویزیون ال جی، داشته باشیم. گلدیران به عنوان یک شرکت خدمات پس از فروش معتبر، در تمام لحظات کنار شما خواهد بود.

همچنین اگر مشکل یا سوالی در این رابطه داشتید خوشحال می‌شویم آن را در نظرات برای ما بنویسید تا به شما کمک کنیم.

آیا تلویزیون ال جی شما نیاز به تعمیرات دارد؟ از متخصصین حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۰۷:۵۳

سلام در مورد تاری در حرکات سریع تصاویر در تلویزیون 55sm9000 ال جی راه حلی وجود دارد؟ حتی trumotion را روی clear گذاشتم فایده ای نداشت از این که پاسخ گو خواهید بود متشکرم.

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۰۸:۵۷

سلام و وقت به خیر؛ این مدل گلدیرانی نیست و ما در مورد این مدل اطلاعات زیادی نداریم و نمی‌تونیم به صورت قطعی اعلام نظر داشته باشیم. اما بهتره حالت تصویر فوتبال و بازی رو هم امتحان کنید و ببینید تصویر بهتر میشه یا خیر.

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۱:۰۳

سلام خانم فراهانی/ برای رفع مشکل لطفا وارد لینک رو به رو شوید و در قسمت ضعیف بودن صدای تلویزیون موارد را مطالعه کنید. http://cs.goldiran.ir/repaire/product/27

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ۱۰:۵۸

سلام آقای آزادی/ شما می‌تونید ویرایش کانال انجام بدید که برای راهنمایی دقیق نیاز است مدل دستگاه را اعلام کنید. اما روش متداول انجام ویرایش شماره کانال از منوی کانال‌ها یا راه اندازی می‌باشد. این مورد معمولا با کانال یابی دستی حل می‌شود. که قسمت تعمیرات در مقاله تلویزیون کانال یابی آن را مطالعه کنید.

حامد ازادی
۱۳۹۸/۰۵/۲۹ ۲۲:۰۹

کانال های تلویزیون من یهویی تغییر پیدا کرده و مرتب نیست راهنمایی میکنید ؟ در شیراز هستم . نمایندگی گلدیران برای تعمیر تلویزیون ال جی در شیراز ادرسشو میدید ؟

زهرا فراهانی
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۳

صداش ضعیفه چند روزه چیکار کنم

زهرا فراهانی
۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ۱۰:۲۲

مدل تلویزیونم uj6900049

در حال ثبت...