هر آنچه باید راجع‌ به تمیز کردن ماشین لباسشویی بدانید

۰۱ خرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
تمیز کردن لباسشویی

سمبل و نماد تمیزی در خانه‌های ما ماشین لباسشویی است. اما تا به حال فکر کرده‌اید همین وسیله‌ی تمیزکننده هم نیاز دارد تمیز و ضدعفونی شود؟ این‌که ماشین لباسشویی لباس‌های شما و خانواده‌تان را مثل برف سفید و تمیز می‌کند، دلیل نمی‌شود خودش کثیف نشود! اتفاقاً ماشین لباسشویی یکی از وسایلی است که مدام باید آن را تمیز کرد. ما در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم تمیز کردن ماشین لباسشویی چه ضرورتی دارد. ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی از چه خطراتی جلوگیری می‌کند، و چه راه‌های ساده و مناسبی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی وجود دارد.

تمیز کردن ماشین لباسشویی ضروری است؟

اجازه بدهید توجه شما را به یک نکته جلب کنم. ما لباس‌های کثیف و چرک شده را به ماشین لباسشویی می‌سپاریم، و ماشین لباسشویی آن‌ها را تمیز به ما برمی‌گرداند. اما میکروب‌ها و کثیفی‌های لباس‌هایمان کجا می‌روند؟ بخش عظیمی از آن همراه با آب از ماشین لباسشویی خارج می‌شود. اما مقدار کمی از آن هم در شیارها و مناطق مختلف ماشین لباسشویی رسوب می‌کنند و باقی می‌مانند.

از طرفی ماشین لباسشویی همواره با آب سروکار دارد، و آب مکان خیلی مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌هاست. برای همین پس از چند ماه استفاده‌ی مکرر از یک ماشین لباسشویی جدید،بو در ماشین لباسشویی به مشام میرسد این نشانه‌ای می‌خواهد به شما بگوید از زمان تمیز کردن ماشین لباسشویی تان خیلی گذشته است و باید دست بجنبانید!
مشکلاتی که تمیز نکردن ماشین لباسشویی به بار می‌آورد فقط بو گرفتن نیست. زمانی که میکروب‌ها و باکتری‌ها در ماشین لباسشویی شما انباشته شوند، دیگر تضمین چندانی وجود ندارد که لباس‌هایتان مانند قبل تمیز شوند. حتی ممکن است لباس‌ها به باکتری‌ها و میکروب‌های درون ماشین لباسشویی آلوده شوند و مشکلات پوستی برای شما به بار بیاورند. بنابراین فکر می‌کنم موافق باشید که ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی پس از یک دوره‌ی چند ماهه ضروری و مفید است. اما خوشبختانه تمیز کردن ماشین لباسشویی چندان هم کار پردردسر و سختی نیست. و ما بهترین روش‌های آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

بهترین شیوه‌ی تمیز کردن ماشین لباسشویی چیست؟

قطعات و مکان‌های مختلفی از دستگاه ماشین لباسشویی شما وجود دارند که در معرض کثیفی قرار می‌گیرند. اولین و مهم‌ترین کار این است که این مکان‌ها را بشناسید و بدانید باید حواستان به کدام بخش ماشین لباسشویی باشد. سپس آن بخش از ماشین لباسشویی را با شیوه‌ی خاص خودش تمیز کنید.

جرم گیری ماشین لباسشویی با تمیز کردن محفظه ی مواد شوینده

این محفظه را در اکثر ماشین لباسشویی‌ها به شکلی طراحی کرده‌اند که بشود به طرزی ساده آن را از بدنه خارج کرد. این کار برای سهولت در ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی است. پس از مدتی که به شکل مستمر از ماشین لباسشویی استفاده کنید، انتهای این محفظه با رسوباتی که شبیه به جلبک هستند جرم می‌گیرد. در این زمان جرم گیری ماشین لباسشویی ضروری می‌شود. تمیز کردن محفظه‌ی مواد شوینده به سادگی، با استفاده از یک مسواک و مواد پاک کننده مانند شامپو یا همان پودر ماشین لباسشویی قابل انجام است.

تمیز کردن جاپودری

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با توجه به فیلتر آن

این بخش از ماشین لباسشویی شما نیز درست مانند محفظه‌ی مواد شوینده باید تمیز و ضدعفونی شود. اگر فیلتر ماشین لباسشویی جرم‌گیری نشود و به درستی کار نکند می‌تواند منشا همان بوی بدی باشد که اکثراً از ماشین لباسشویی به مشام می‌رسد. تمیز کردن این بخش نیز بسیار ساده است. می‌توانید دقیقاً از همان مسواک و پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

در ورودی اکثر ماشین لباسشویی‌های جدید یک لاستیک یا واشر وجود دارد. پس از هربار شستشو ممکن است مقداری رطوبت به این لاستیک باقی بماند و باعث بوگرفتن آن بشود و تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی نیاز باشد. برای تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی ابتدا آن را با یک پارچه یا دستمال کفی تمیز کنید، سپس با یک حوله کاملاً آن را خشک نمایید تا رطوبت باقی مانده در شیارها و منافذ آن از بین برود.

تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی

بهتر است پس از هربار استفاده از ماشین لباسشویی به تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی بپردازید.

تمیز کردن دیگ فلزی ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی به طور کامل فقط یک بخش دیگر از آن باقی مانده است. دیگ فلزی ماشین لباسشویی در ابتدا بسیار درخشنده و تمیز است. اما بعد از مدتی پر از جرم و آلودگی‌هایی می‌شود که در سوراخ‌های فراوان آن پنهان شده‌اند. برای تمیز کردن این بخش از ماشین لباسشویی راه‌های نسبتاً زیادی وجود دارد. 
شما می‌توانید با انجام سرویس دوره‌ای هر 6 ماه یکبار، به صورت اصولی و مطمئن چکاب دستگاه را از طریق تکنسین‌های مجاز و متخصص انجام دهید تا در کنار سرویس ماشین لباسشویی، خیالتان از سلامت آن نیز راحت شود. روش‌های مشابه دیگری هم وجود دارد، از جمله شستشوی ماشین لباسشویی با سرکه و جوش شیرین، اما به این دلیل که روش‌ها بیشتر روش‌های خانگی است ما ایمن بودن آن را برای ماشین لباسشویی شما تضمین نمی‌کنیم. در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که جهت کسب اطلاعات بیشتر برای سرویس ماشین لباسشویی، مطالعه مقاله 8نکته کلیدی در نگهداری از ماشین لباسشویی و سرویس آن را از دست ندهید. 

نکته‌هایی کوچک برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

شما می‌توانید با انجام چند کار ساده ماشین لباسشویی خود را در مدت‌های طولانی‌تری تمیز نگه دارید. در ادامه به این نکات می‌پردازیم.

  • اگر یادتان باشد گفتیم که رطوبت عاملی است که باعث کثیفی ماشین لباسشویی می‌شود. برای اینکه این رطوبت را کاهش دهید یا از آن جلوگیری کنید؛ بهتر است پس از هربار شستشو با ماشین لباسشویی در آن را باز بگذارید تا هوا به خوبی در آن جریان پیدا کند و باعث خشک شدن رطوبت داخل دستگاه شود.
  • از مواد شوینده‌ی ارزان و بی‌کیفیت استفاده نکنید. حتماً توجه داشته باشید روی بسته‌بندی ماده‌ی شوینده‌ای که استفاده می‌کنید عبارتHE یا HIGH EFFICIENCY درج شده باشد.
  • کف زیاد برای ماشین لباسشویی شما مضر است. برای جلوگیری از اینکه ماشین لباسشویی در هنگام شستشو زیاد کف نکند می‌توانید به دو نکته توجه داشته باشید: اول اینکه از شوینده‌های مایع استفاده نکنید و دوم اینکه از مایع نرم کننده زیاد استفاده نکنید.
  • لباس‌های شسته شده را سریع از ماشین خارج کنید تا ماشین سریع‌تر خشک شود و مدت زمان کمتری را در معرض رطوبت باشد.
  • برای نگهداری بهتر، از برنامه‌ی متناسب با حجم و جنس لباس‌هایتان استفاده کنید. اگر اطلاع کافی در این زمینه ندارید به مقاله سیر تا پیاز علامت‌های روی ماشین لباسشویی مراجعه کنید.
مقدار لباس مناسب داخل لباسشویی

سخن آخر

همه‌ی ما ماشین لباسشویی می‌خریم تا از شر آلودگی و کثیفی‌ها راحت شویم و نخواهیم وقت زیادی را برای آن صرف کنیم؛ اما همین دستگاه تمیز کننده هم به طور مستمر نیاز به نگهداری دارد. برای مراقبت از لباسشویی در کنار نظافت، نسبت به صداهای غیرعادی دستگاه نیز حساس باشید. در مقاله لطفا اگر سر و صدایی از ماشین لباسشویی شنیدید به آن بی‌اعتنا نباشید می‌توانید مشکل را عیب‌یابی کنید.  و توصیه آخر این‌که در کنار رعایت تمام نکات نگهداری، حتما هر 6 ماه یک بار سرویس ماشین لباسشویی خود را توسط سرویس کاران معتبر انجام دهید. متخصصان ما در گلدیران آماده مشاوره و تعمیر ماشین لباسشویی شما هستند. برای ارائه خدمات به ما اطلاع دهید.

برای شستشوی بهتر از بهترین شوینده‌ها استفاده کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...