نوروز، استفاده‌ی بهینه از لوازم خانه

۲۵ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

گاهی تصمیم می‌گیریم تعطیلات خود را کمی متمایز از سال‌های قبل سپری کنیم. به دور از سفر یا دید و بازدیدهای هر روزه‌ی نوروزی... البته اصلا هم بد نیست. خیلی روزها و خیلی وقت‌ها دوست داشته‌ایم مدت زمانی را برای خود داشته باشیم. شاید همیشه دنبال فرصتی برای تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌مان و یا  مطالعه‌ی کتاب‌هایی بودیم که مدتی است در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌ایم. اصلا شاید بخواهیم مدتی بدون دغدغه برای آرامش خودمان وقت بگذاریم. و البته در این تعطیلات ممکن است مدت بیشتری از دستگاه‌های خود استفاده کنیم یا به شکلی متفاوت‌تر!
برای استفاده از لوازم خانگی طی این مدت برای شما پیشنهاداتی داریم؛ بهتر است ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید، شاید همین موارد تعدادی از سوالاتی باشد که اخیرا برای شما پیش آمده است.

نکات استفاده از یخچال


ممکن است با توجه به شرایط حال حاضر، مواد غذایی را نیز  بیشتر از مصرف روزانه خریداری و نگهداری کنید؛ برای استفاده‌ی بهینه از فضای یخچال و جلوگیری از زودتر فاسد شدن مواد غذایی، بهتر است نکاتی رعایت شود؛ چیدمان مواد غذایی، مدت زمان نگهداری مواد غذایی، جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی، جلوگیری از بو گرفتن یخچال و روش رفع بوی یخچال نکات مهمی برای استفاده از یخچال در این مدت هستند.

نگهداری مواد غذایی

لطفا نکات زیر را رعایت کنید:

  • به تنظیم دمای یخچال و فریزر توجه داشته باشید.
  • غذای گرم را داخل یخچال قرار ندهید. زیرا گرمای مواد غذایی باعث کارکرد بیشتر موتور دستگاه و از بین رفتن برودت داخل کابین یخچال می‌شود.
  • مواد غذایی را در قسمت انتهای کابین قرار ندهید، زیرا مسیر ورود سرما به داخل کابین را مسدود می‌کند.
  • سبزی و میوه‌ها را در نایلون قرار ندهید، زیرا به دلیل تعرق بیشتر، میوه‌ها زودتر خراب می‌شود.
  • سبزی و میوه‌ها را بر روی طبقات قرار ندهید و به صورت نشسته داخل یخچال نگهداری کنید. زیرا به این شکل عمر بیشتری خواهد داشت.
  • مواد غذایی که ممکن است یخ بزند، همانند ماست و لبنیات را در طبقات بالا و انتهای کابین بخچال قرار ندهید.
  • به مدت زمان نگهداری مواد در یخچال دقت داشته باشید. برخی میوه‌ها ماندگاری کمتری دارند. برای مثال میوه‌هایی همچون سیب و موز عمرکوتاهی دارد و در صورت فاسد شدن باقی میوه‌ها را نیز خراب می‌کند. سیب گاز اتیلن متصاعد می‌کند و این گاز باعث رسیدن سریع میوه‌های نارس می‌شود و البته مدت ماندگاری میوه‌ها را نیز کوتاه‌تر می‌کند.
  • درب یخچال را کمتر باز و بسته کنید، زیرا باعث ایجاد برفک و کارکرد بیشتر کمپرسور یخچال می‌شود.
  • مدت زمان نگهداری میوه و سبزی در دمای صفر درجه 2 هفته و در دمای بین 1 تا 5 درجه‌ی سانتی‌گراد 1 هفته است. بنابراین میوه وسبزی را با توجه به مدت ماندگاری آن خریداری کنید.
  • میوه‌های رسیده و یا میوه‌هایی که در حال خراب شدن هستند را کنار میوه‌های سالم قرار ندهید تا باقی میوه‌ها خراب نشود.

تمیز کردن یخچال

در صورتی که می‌خواهید بوی یخچال از بین برود و یا قصد تمیز کردن یخچال را دارید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • یخچال را از برق جدا کنید.
  • سپس داخل دستگاه را با جوش شیرین و وانیل و یا با شامپو بچه به همراه اسفنج تمیز و پس از پاکسازی خشک کنید.

نکته: در صورتی که بوی دستگاه رفع نشد، شستشو را تا چند مرتبه ادامه دهید.

برخی از یخچال‌ها دارای بوگیر هستند. برای تمیز کردن زغال بوگیر دستگاه می‌توانید راهنمای رفع بوی یخچال را مطالعه کنید.

نکات استفاده از لباسشویی


استفاده از لباسشویی نیاز به رعایت اصول بهداشتی دارد. اگر تا الان همیشه میزانی لباس داخل دستگاه قرار می‌دادید و برنامه‌ی شستشوی سریع را انتخاب می‌کردید، بهتر است از این پس برخی لباس‌ها را با دقت بیشتری شستشو دهید. شستشوی لباس افراد بیمار و نوزادان، استفاده از برنامه‌ی بخار و نحوه‌ی جرم‌گیری لباسشویی، مواردی است که تاکید می‌شود به آنها توجه داشته باشید.

برنامه‌های مخصوص لباس بیمار و ضدعفونی لباس‌ها

در صورتی که ماشین لباسشویی شما برنامه‌ی  Allergy Care و یا Hygiene را دارد می‌توانید برای از بین بردن ذرات حساسیت زا از این برنامه‌ها استفاده کنید.
برای شستشوی لباس بیمار از برنامه‌ی Boilling care استفاده کنید. برنامه‌ی تکمیلی Intensive نیز شستشوی قدرتمند ماشین لباسشویی است و با قدرت بیشتر و به صورت متمرکز لباس‌ها را شستشو می‌دهد. در لباسشویی جی ‌پلاس برنامه‌‌ی Hygiene Mate قابل استفاده است. برای حذف لکه‌های روی لباس از برنامه‌ی Stain care استفاده کنید. برنامه‌ی مخصوص لباس نوزاد نیز Baby Care است.

استفاده از برنامه Steam refresh  (برنامه‌ی فقط بخار)

در صورتی که دستگاه ماشین لباسشویی شما دارای این قابلیت باشد، این برنامه برای لباس‌هایی کاربرد دارد که دارای چروک‌های کمتری بوده اما برای مدت طولانی نگهداری شده‌اند. این عملکرد بدون آب و مواد شوینده انجام شده و فقط بخار بر روی لباس‌ها اسپری می‌شود. در نظر داشته باشید مواد روی لکه‌های لباس‌ها باید از قبل پاک شده باشد، زیرا احتمال دارد باعث تثبیت لکه‌ها شود. بهترین حالت این است که لباس‌هایی با قواره‌ی هم‌اندازه را برای استفاده از این برنامه انتخاب کنید. البته این برنامه بیشتر برای از بین بردن کامل لکه‌های انواع لباس‌ها به ویژه لباس‌های کودکان استفاده می‌شود.

  • برنامه‌ی Steam Wash


این گزینه در تمامی برنامه‌ها قابل انتخاب نیست و در کنار برنامه‌هایی همانندCotton, Mix , Baby Care ,Easy Care Alergy care کاربرد دارد. البته در نظر داشته باشید لباس‌های پشمی، ابریشمی و لباس‌هایی که آسیب‌پذیر است و  به زودی رنگ خود را از دست می‌دهد را به این شکل شستشو ندهید. این برنامه برای پاکسازی لکه‌ها و شستشوی موثر با کمترین انرژی است.

  • روش استفاده از سیستم بخار البسه

  1. دستگاه لباسشویی را روشن کرده و برنامه‌ی Refresh را انتخاب کنید.
  2. میزان البسه باید حداکثر سه تکه باشد.
  3. کلید شستشوی بخار (Steam) را تا زمان نمایش عدد مریوط به تعداد لباس‌ها فشار دهید.
  4. سپس کلید شروع را بزنید.

رسوب زدایی ماشین لباسشویی

برای از بین بردن رسوب داخل دستگاه بهتر است هر چند ماه یکبار رسوب زدایی را به شکل زیر انجام دهید:

در مدل‌های جدید لباسشویی ال جی معمولا برنامه‌ی Tub clean و در لباسشویی‌های جی‌ پلاس برنامه‌ی Drum Cleaning برای رسوب‌گیری در نظر گرفته شده است. برای مدل‌هایی که این برنامه‌ها را ندارد، می‌توان از برنامه‌ی Cotton با دمای آب 60 یا 95 درجه‌ی سانتی گراد استفاده کرد.

  • طریقه‌ی رسوب‌زدایی در مدل‌های قدیمی لباسشویی LG

  1. در قسمت جاپودری جرم‌گیر ماشین لباسشویی را بریزید.
  2. سپس برنامه‌ی Cotton را انتخاب کرده و دما را 60 یا 95 درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم کنید.
  3. کلید Start را برای شروع کار انتخاب کنید.
  • طریقه‌ی رسوب‌زدایی در مدل‌های جدید لباسشویی LG

  1. در قسمت جاپودری، جرم‌گیر لباسشویی را بریزید.
  2. کلید Tub Clean را انتخاب کنید. در برخی مدل‌ها با همین نام قابل انتخاب است و در برخی مدل‌ها دو کلید با خط به هم متصل شده و علامت ستاره بر روی آن نمایش داده شده‌است. کلید را چند ثانیه نگه دارید تا پیغام tcl بر روی دستگاه نمایش داده شود.
  3. کلید Start را انتخاب کنید.

نکات استفاده از مایکروویو


حرارت دادن نان و شیرینی

شاید این روزها ترجیح دهیم نان و شیرینی‌ها را قبل از استفاده حرارت دهیم و گرم کنیم.
برای حرارت دادن در مدل‌هایی که برنامه‌ی کانوکشن را دارد، می‌توانید حرارت‌دهی را در برنامه‌ی کانوکشن و دمای 100 تا 110 درجه‌ی سانتی‌گراد، به مدت 1 تا 2 دقیقه انجام دهید. البته می‌توانید مدت زمان را بر حسب دلخواه تغییر دهید. برای جلوگیری از خشک شدن نان و شیرینی‌ها، بهتر است ابتدا با میزان کمتری آنها را تست کنید.
در مدل‌هایی که برنامه‌ی کانوکشن ندارد، می‌توانید از برنامه‌ی گریل 1 استفاده کنید. مدت زمان 2 دقیقه کافی است و نیازی به انتخاب دما نیست.

بوزدایی مایکروویو

برخی از دستگاه‌های مایکروویو قابلیت بوزدایی دارد که بیشتر شامل سولاردام‌ها می‌شود. در صورتی که دستگاه این برنامه را داشته باشد، برنامه با کمک عملکرد حرارت‌دهی باعث رفع بو می‌شود. برای استفاده از بوزدایی مراحل زیر را انجام دهید:
دستگاه را روشن کنید.
با کلید سلکتوری Function ، برنامه‌ی بوزدایی خودکار (EZ Clean) را انتخاب کنید.

گلدیران، در بهاری سبز همراه شما

امیدواریم که مطالب برای شما کاربردی بوده باشد. حتما شما هم در این زمینه پیشنهادات مفیدی دارید که بهتر است به اطلاع باقی خوانندگان برسانید. امیدواریم بهار با تحولی عظیم، روزهایی شاد، سرشار از آرامش و سلامتی برای همه هدیه داشته باشد؛ همانگونه که برای درختان خشکیده، هدیه‌ای از جنس طراوت و شادابی به همراه دارد. گلدیران هم در ایام نوروز همراه شماست و می‌توانید سوالات و مشکلات دستگاه‌های خود را به سادگی با ما مطرح کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...