طرز تهیه نان شیرمال خانگی

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
طرز تهیه نان شیرمال خانگی

ما ایرانی‌ها از دیرباز نان را نشانه برکت سفره‌های خود می‌دانیم و نان  همیشه در سفره‌های ما حضور دارد. هر جا تکه‌ای از نان را در خیابان ببینیم به رسم احترام و نشانه برکت، در کناری قرار می‌دهیم تا بلکه غذایی برای پرندگان رهگذر باشد.
به دلیل علاقه ما ایرانی‌ها به نان، چه در زمان صبحانه یا در کنار وعده‌های غذایی دیگرمان، همیشه خرید نان، در لیست خریدهای ضروری روزانه ما بوده است. ما عادت کردیم که همیشه در صف‌های چندتایی یا تکی و حتی کنجدی و غیر کنجدی منتظر بمانیم تا نان مورد علاقه خود را به سر سفره‌هایمان ببریم.
این روزها باتوجه به تنوع در نان‌ها از محلی گرفته تا نان‌های روزانه لواش، سنگک و شیرمال، نان‌های رژیمی نیز به لیست نان‌ها اضافه شده است و افراد بیشتر بر اساس سلیقه و مزاج خود به سراغ هر کدام از این نان‌ها می‌روند. اما چه بهتر، نانی که در سر سفره‌های خود می‌بریم نتیجه تلاش و زحمت خودمان باشد و با مواد اولیه که از آن اطمینان داریم آن را درست کنیم.
پس از این رو با توجه به استقبال شما، همانطور که در مقاله قبلی به در خواست شما به سراغ آموزش طرز تهیه نان‌های روزانه لواش، صبحانه و کره‌ای رفتیم، امروز می‌خواهیم 2 نوع نان شیر مال را به شما آموزش دهیم. پس برای آموزش طرز تهیه نان شیرمال سنتی، نان شیرمال کشمشی تا آخر مقاله همراه ما باشید.
پیشنهاد ویژه ما طرز تهیه نان خانگی

طرز تهیه نان کشمشی

طرز تهیه نان کشمشی


مواد لازم برای تهیه نان شیرمال کشمشی 

پوست لیمو ترش رنده شده : 1.2 قاشق چایخوری
نمک : 1 قاشق چایخوری
کره : 100 گرم
تخم مرغ : 2 عدد
شیر ولرم : 1 و 1.2 لیوان
شکر : 1.3 لیوان
خمیر مایه :  2 و نیم قاشق چایخوری
آرد : 4 پیمانه و نیم
کشمش : 100 گرم

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال کشمشی 


طرز تهیه نان شیرمال کشمشی

در مرحله‌ی اول کشمش‌ها را شسته و با آب مخلوط کنید تا به خوبی نرم شوند.
در گام بعدی مایه خمیر را با 1.2 شیر و 1 قاشق سوپ‌خوری شکر مخلوط کنید تا استراحت کند.

طرز تهیه نان شیرمال کشمشی

تخم مرغ و کره را در این مرحله با باقی مانده شکر و پوست لیمو ترش رنده شده مخلوط کنید و به مایه خمیر اضافه کنید.
زمان اضافه کردن آرد رسیده است، پس آرد را کم کم بریزید تا به دستتان نچسبد. برای پخت نان کشمشی هم نیاز است که با کانوکشن 40 به مدت 50 دقیقه خمیر را استراحت دهید تا حجم خمیرتان 2 برابر شود.
حال در این مرحله از تهیه نان، کشمش را اضافه کنید و ورز دهید. سپس ظرف دیگری را چرب کنید و خمیر را داخل ظرف قرار دهید و روی آن را بکشید.

نان شیرمال کشمشی

برای پف کردن نان نیاز است که با دمای  40 درجه‌ی سانتیگراد  کانوکشن به مدت 30 دقیقه زمان دهید تا پف کند.
مایکروویو و سولاردام را با دمای 200 درجه‌ی سانتیگراد گرم کنید یا به اصطلاح پیش گرمایش دهید و برای پخت نان کشمشی با همان دما به مدت 20 الی 30 دقیقه زمان دهید تا نان بپزد.


طرز تهیه نان شیر مال

طرز تهیه نان شیر مال

مواد لازم برای پخت نان شیر مال سنتی

آرد :  به حدی که به دست نچسبد
پرازین ( تقویت کننده ) : یک قاشق کوچک
تخم مرغ : 2 عدد
هل سبز ساییده شده : 1 قاشق مرباخوری
مایه خمیر : 1.5 قاشق سوپ‌خوری
شیر : 1.5 پیمانه
روغن مایع : 1.5 لیوان ( معادل 5 تا 6 قاشق غذاخوری )
شکر :  8 قاشق سوپ خوری
کنجد : به مقدار لازم برای تزیین
زرده تخم مرغ و زعفران : به مقدار لازم برای تزیین
 
مواد لازم برای طرز تهیه نان شیر مال


طرز تهیه نان شیرمال سنتی

برای پخت نان شیر مال ابتدا مایه خمیر را با شیر ولرم و یک قاشق سوپ‌خوری شکر هم بزنید یا به اصطلاح عمل بیاورید و بگذارید کمی بماند.
سپس در مرحله بعد تخم مرغ، شکر، هل و روغن را با مخلوط شیر و مایه خمیر مخلوط کنید.  توجه داشته باشید که در این مرحله باید با قاشق، آرد را همراه با تقویت کننده کم کم اضافه نمایید تا خمیر بدست آید و آن را 5 دقیقه ورز دهید.

طرز تهیه نان شیرمال سنتی 
وقت آن رسیده که در کاسه‌ای که از قبل چرب کرده‌اید به مدت 1 ساعت خمیر را بگذارید تا استراحت کند و روی ظرف را با کیسه نایلون بپوشانید.
خمیر را به 4 قسمت تقسیم کنید و در یک سینی چرب شده به صورت دایره با دست آن را باز نمایید و مجددا 30 دقیقه استراحت دهید و روی آن را بپوشانید.

طرز تهیه نان سنتی

حال روی آن را با ماسوری ساده نقش دهید و  مخلوط زرده تخم مرغ، زعفران، روغن مایع و کمی عسل  رومال شود و کمی کنجد روی آن بپاشید و مجددا بگذارید کمی بماند.
قبلا به دستگاه کانوکشن 200 درجه به مدت 15 دقیقه بدهید و بعد از پایان این زمان در دمای 180،  5 دقیقه  آخر اجازه دهید تا پخته شود.
برای پخت نان شیرمال در سولاردام پیش گرمایش 190 درجه بدهید و با دمای 180 درجه به مدت 30 الی 20 دقیقه تا نان بپزد.
 

سفره‌هایتان همیشه پر برکت ...

نان شیرمال سنتی

همانطور که مطالعه کردید پخت نان با سولاردام ال جی اصلا کار سختی نبود. این روزها با توجه به امکاناتی مثل مایکروویو و سولاردام در هر خانه‌ای پخت هر نوع شیرینی، دسر و غذایی راحت شده است. پس فرصت را از دست ندهید و از طرز تهیه نان با مایکروویو ال جی استفاده کنید تا یک نان خوشمزه و خانگی را برای اهل خانواده درست کنید. امیدواریم که سفره‌هایتان همیشه پر برکت باشد.
اگر سوالی در هر قسمت طرز تهیه نان‌‌ داشتید حتما در قسمت نظرات مقاله با ما در میان بگذارید تا به آن در سریع‌ترین زمان پاسخ دهیم.

 

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...