سیستم تهویه‌ی منزل خود را برای بهار و تابستان آماده کنید

۱۸ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه


هرچند ممکن است پدرها همیشه دوست داشته باشند راه‌اندازی و استفاده از کولر را به تعویق بیندازند، اما درنهایت خودشان برخلاف میل باطنی ترجیح می‌دهند زودتر دست به کار شده و برای فرار از گرما سیستم سرمایشی منزل را راه‌اندازی کنند. البته قبل از راه‌اندازی کولر ابتدا لازم است سیستم گرمایشی منزل را جمع‌آوری کرده و سپس سیستم سرمایشی را آماده‌سازی کنید. برای انجام این کار می‌توانید وارد عمل شوید و بخشی از آن و یا به طور کلی تمام این کار را خودتان انجام دهید. ما نحوه‌ی انجام آن را به شما خواهیم گفت و دوست داریم بهار و تابستانی سرشار از آرامش و زیبایی داشته باشید.

جمع‌آوری سیستم گرمایشی

شومینه و بخاری گازی

برای بهار و تابستان و بازه‌ای که قصد ندارید از شومینه‌ و یا بخاری گازی منزل استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود مراحل زیر را انجام دهید:

  1. گاز شومینه و بخاری را قطع کنید.
  2. دریچه‌ی خروجی شومینه یا همان دمپر آن را با اهرمی که کنار آن قرار دارد ببندید. و در صورت استفاده از بخاری گازی خروجی دودکش را مسدود کنید.
  3. بهتر است مشعل بخاری را تمیز کنید. البته می‌توانید سال بعد، قبل از راه‌اندازی بخاری این کار را انجام دهید.


پکیج شوفاژ دیواری

  • خاموش کردن پکیج شوفاژ دیواری

اگر قصد دارید به سفر بروید، در مورد خاموش کردن پکیج شوفاژ دیواری لازم است در نظر داشته باشید که پکیج داخل منزل نصب شده و یا در فضای آزاد مانند تراس قرار گرفته است.

خاموش کردن پکیج درحالتی که داخل منزل نصب شده است:

می‌توانید آب داخل دستگاه را تخلیه کرده و دستگاه را بر روی حالت خاموش قرار دهید. می‌توانید برق، آب و گاز دستگاه را هم قطع کنید.
برای تخلیه‌ی آب داخل دستگاه و خاموش کردن آن، مراحل زیر را انجام دهید:
  1. ابتدا دستگاه را با کلید سلکتوری که بر روی پنل دارد، بر روی حالت OFF قرار دهید.
  2. سپس آب شهری ورودی به دستگاه، یعنی شیر قرار گرفته بر روی لوله‌ی دوم از سمت راست در زیر دستگاه را ببندید.
  3. پس از آن یکی از شیرهای آب منزل را باز کنید. بهتر است شیرآبی را باز کنید که در سطح و ارتفاع پایین‌تری قرار دارد.
  4. شیرپرکن دستگاه را باز کنید. شیرپرکن معمولا زیر دستگاه سمت چپ قرار گرفته و به رنگ مشکی یا آبی است. در برخی مدل‌ها نیز شیر، زیر دستگاه و قسمت سمت راست قرار داده شده است.
  5. به فشارسنج دستگاه توجه کنید؛ زمانی که فشار به 0 بار رسید، شیرپرکن و آب منزل را ببندید.

خاموش کردن پکیج درحالتی که در فضای باز نصب شده است:

دستگاه را بر روی حالت OFF قرار دهید اما آب، برق و گاز دستگاه را قطع نکنید تا در صورت تشخیص دمای پایین، پکیج یخ نزند و عملکرد آنتی فریز آن فعال شود. در این حالت نیاز نیست آب دستگاه را تخلیه کنید.

  • تغییر وضعیت پکیج به حالت تابستانی

برای تغییر وضعیت پکیج شوفاژ دیواری به حالت تابستانی، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلید سلکتوری تنظیم حالت روی پنل پکیج را بر روی شکل خورشید قرار دهید.
  2. به عقربه‌ی فشار سنج توجه کنید. این عقربه در برخی مدل‌ها سمت چپ پنل دستگاه و در برخی مدل‌ها، هم زیر دستگاه و هم بر روی پنل قرار گرفته است. در حالت عادی باید فشار دستگاه 1.5 بار باشد. البته زمانی که دستگاه روشن است ممکن است فشار تا 2 بار هم بالا برود، که طبیعی است. در صورتی که فشار پکیج بالاتر یا پایین‌تر از 1.5 بار بود، تظیمات فشار بار پکیج گلدیران را انجام دهید.

کولرگازی

اگر قصد ندارید مدتی از کولرگازی خود استفاده کنید، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

  1. فیلترهای داخل دستگاه را شستشو دهید. برای اطلاع از نحوه‌ی انجام این کار راهنمای "چگونه فیلتر کولر‌گازی ال جی را تمیز کنیم؟ " را مطالعه کنید.
  2. در صورت امکان بر روی یونیت بیرونی دستگاه کولرگازی که شامل موتور و قطعات اصلی دیگر است، کاور قرار دهید.
  3. برق کولرگازی را از فیوز مینیاتوری قطع کنید. فیوز مینیاتوری کولرهای گازی از نوع اینورتر و معمولا کولرهای گازی ظرفیت بالا کنار یونیت بیرونی قرار گرفته است. فیوز مینیاتوری کولرگازی‌های با ظرفیت پایین و کولرهای غیر‌اینورتر معمولا کنار پنل است.


راه‌اندازی سیستم سرمایشی

کولرگازی

برای قرار دادن کولرگازی بر روی حالت سرمایش، موارد زیر را انجام دهید:

  1. کولرگازی خود را با کمک یک متخصص ماهر سرویس کنید.
  2. در صورتی که برق وارد دستگاه نمی‌شود، فیوز مینیاتوری را از کنار یونیت بیرونی و یا کنار پنل دستگاه روشن کنید.
  3. مجدد فیلتر آن را شستشو دهید، تا گرد و غبار فیلترها پاک شود.
  4. با کلید MODE وضعیت کولر را بر روی شکل دانه‌ی برف (سرمایش) قرار دهید.
  5. دما را در بازه‌ی 18 تا 30 درجه تعیین کنید. هرچه عدد پایین‌تری انتخاب کنید اتاق سردتر و با انتخاب عدد بالاتر اتاق گرم‌تر خواهد بود. دمای مناسب 25 یا 26 درجه است اما شما می‌توانید این دما را به دلخواه خود انتخاب کنید. بهتر است در صورتی که می‌خواهید دمای خنک‌تری انتخاب کنید، به تدریج دما را کاهش دهید و یک مرتبه دمای خیلی پایین‌تری انتخاب نکنید.

نکته:
  • هنگام استفاده از سرمایش کولرگازی،  شما می‌توانید از قابلیت تمیز‌کنندگی خودکار یا همان Auto clean  استفاده کنید؛ البته توجه داشته باشید کولر شما این قابلیت را داشته باشد. این عملکرد رطوبت داخل پنل را حذف می‌کند تا از  ایجاد باکتری، قارچ و همینطور بوی نامطبوع داخل دستگاه جلوگیری شود. این عملکرد معمولا با عنوان A/C  یا همان Auto clean  بر روی کنترل قرار گرفته است. با فعال‌سازی این عملکرد،  بعد از خاموش کردن دستگاه، برای مدتی فن پنل کار می‌کند و پس از نیم ساعت خاموش می‌شود.
  • در صورتی که با انجام صحیح تنظیمات، سرمادهی کولرگازی شما ضعیف است و یا کولر سرما نمی‌دهد، ممکن است مشکلات سنسورها، کمپرسور، کمبود گاز، مشکلات کندانسور، فن دستگاه داخلی یا بیرونی، ایرادات برد، ولتاژ برق و ... باعث مشکل در سرمادهی کولرگازی شده باشد. بهتر است برای رفع ایراد و تعمیرات کولرگازی ال جی از کارشناس ماهر کمک بخواهید تا زودتر بتوانید از تهویه‌ی مطبوع کولرگازی خود لذت ببرید.


آماده‌سازی کولرآبی

همه‌ی ما خاطره‌ای از تمیز کردن پوشال‌ها و جست و خیز در پشت بام هنگام تمیز کردن پوشال‌ و پمپ آبگیری کولر آبی از طرف افراد خانواده به خصوص پدرها داریم. تصویر اینکه یک نفر در منزل کنار کلید کولر ایستاده و ساعت‌ها با صدای شخصی که در پشت‌بام مشغول راه‌اندازی کولر است، کلید پمپ و کولر را قطع و وصل می‌کند و یکدفعه حجمی از هوا همراه با گرد و غبار وارد منزل می‌شود برای همه آشناست. هرچند بیشتر افراد با راه‌اندازی کولرآبی آشنا هستند، اما مراحلی که لازم است حتما به آن توجه شود موارد زیر است:

نکته: توجه کنید که پمپ آب کولر اتصالی نداشته باشد زیرا به برق متصل و در آب غوطه‌ور است و به همین علت خطر بیشتری دارد.

  1. تشتک کولر را از رسوب‌ها و گرد و غبار تمیز کنید.
  2. پمپ را تمیز کنید.
  3. پوشال‌ها را تعویض کنید.
  4. شناور را تنظیم کنید. توجه داشته باشید لوله‌ی آبگیری کولر نشتی نداشته باشد.
  5. شفت چرخ بادبزن را روغن کاری کنید و چرخ بادبزن را تمیز کنید تا گرد و غبار آن باعث کاهش کارایی و یا سوختن الکتروموتور نشود.
  6. تسمه‌ی قرارگرفته بین الکتروموتور و چرخ بادبزن را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
  7. قبل از راه‌اندازی دستگاه، پمپ آب را به مدت نیم ساعت روشن کنید تا گرد و خاک داخل دستگاه از بین برود و پوشال‌ها کامل خیس شود.
  8. زمانی که می‌خواهید کولر را تست کنید بهتر است دریچه‌ی خروج هوای کولرآبی اتا‌ق‌ها را بپوشانید و فقط یکی از دریچه‌ها آزاد باشد؛ به این شکل دیگر گرد و غبار وارد تمامی اتاق‌ها نمی‌شود. پس از اطمینان از روند صحیح کارکرد دستگاه و از بین رفتن گرد و غبار، می‌توانید باقی دریچه‌ها را آزاد کنید.  

بهار و تابستانی سرشار از شادی برای شما آرزو داریم...

آماده شدن ما برای شروع فصل جدید، همیشه نشانه‌ای از پویایی و پذیرش جریان زندگی بوده است. وقتی برای فصل جدید و حتی گرمای هوا آماده می‌شویم، به طبیعت این پیام را می‌رسانیم که با آن همگام و هم‌راستا هستیم؛ این همگامی و هماهنگی اصولا جریانی مثبت است و به تبع آن لحظات شادتری برای ما رقم می‌خورد. گلدیران هم در تمامی فصل‌ها همراه شما مشتریان وفادار است و در زمینه‌ی خدمات پس از فروش می‌توانید نیازهای خود را در روزهای سرد و گرم زندگی با ما مطرح کنید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...