سر تا پای خانه را برق بندازید!

۲۷ تير ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
سر تا پای خانه را برق بندازید

 خونه تکونی عید برخلاف اسمش باید زودتر از عید انجام شود! این روزها با خانه‌های کوچک و بدون پستوی امروزی، تمیز کردن خانه تا حد زیادی راحت‌تر شده است. ولی فارغ از اندازه و متراژ، همواره خانه‌ی گرد و خاک گرفته، لباسشویی جرم‌گرفته، اجاق گاز چرب، یخچال به‌هم ریخته و ... در انتظار ما هستند! برای این‌که چیزی را از قلم نیندازید و بهترین روش تمیزی هر کدام از لوازم خانگی را بدانید، در مقاله امروز گلدیران، برنامه کاملی برایتان تهیه کرده‌ایم. قول می‌دهیم با رعایت این نکات بهترین و تمیزترین خانه تکانی عمرتان را تجربه می‌کنید. حالا وقت این است که یک موزیک پر جنب و جوش بگذارید و با هم برویم در دل خانه تکانی هیجان‌انگیز عید.
بهترین مطالب درباره خانی تکانی را بخوانید

برنامه‌ریزی برای خانه تکانی

داشتن یک برنامه و پلن خانه تکانی به شما کمک می­کند که بدانید از کجا شروع کنید؟ چه طور ادامه دهید؟ چقدر زمان باید صرف شود؟ و... بد نیست همین اول کار کاغذ و خودکاری بردارید، یک جدول بکشید، کارها را داخل آن وارد کنید و بعد از پایان هر کاری آن را تیک بزنید؛ اینطوری خیلی سریعتر پیش می‌روید و کاری از قلم نمی‌افتد.

تمیز کردن آشپزخانه اولین مرحله از خانه‌تکانی

آشپزخانه وقت‌گیرترین بخش خانه تکانی است. اما با رعایت کردن ترتیبی که پیشنهاد می‌کنیم می‌توانید این زمان را کم کنید.
تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن ظرف‌ها و کابینت آشپزخانه

شستن ظرف‌ها بهترین شروع برای تمیز و مرتب کردن آشپزخانه است. چرا؟ چون این فرصت را به شما می‌دهد که در زمان خشک شدن ظروف، بقیه قسمت‌ها را تمیز کنید. از طرف دیگر هم با شستن ظرف‌ها کابینت‌ها خالی شده و تمیز کردن کابینت آشپزخانه برایتان راحت می‌شود. برای تمیز کردن کابینت‌ها از دستمال میکرو فایبر و مواد شوینده استفاده کنید و تمام چربی‌ها و گردوخاک‌ها را با یک اشاره از بین ببرید. در ضمن برای تمیز کردن کابینت‌های گلاس می­توانید از شیشه‌پاک‌کن استفاده کنید تا براق‌تر و تمیزتر شوند.

تمیز کردن اجاق‌گاز و هود آشپزخانه و ماکروویو

به طور خلاصه برای برق انداختن اجاق گاز، اول پنجره‌های آن را با اسکراب و مواد صابونی بشویید و تمیز کنید. بعد از شیشه، نوبت تمیز کردن صفحه گاز و شعله‌هاست؛ گاز­­پاکن­های موجود در بازار خیلی به تمیز کردن اجاق‌گاز استیل کمک می‌کنند. گازپاک‌کن را روی صفحه اسپری کنید و 5 دقیقه‌ای اجازه دهید به همان حالت بماند. سپس با دستمال بدون پرز صفحه را پاک کنید. ما در مقاله تمیز کردن اجاق گاز تمام روش‌های موثر برای این‌کار را توضیح داده‌ایم؛ اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، سری به این مقاله بزنید.

تمیز کرئن مایکرویو

برای تمیز کردن ماکروویو و فر می‌توانید در یک کاسه سرکه، لیمو، آب و صابون را ترکیب کرده و داخل ماکروفر بگذارید. حالا آن را روشن کنید و بعد از چند دقیقه با دستمالی مرطوب شروع به پاک کردن آن کنید. این کار علاوه بر چربی زدایی بوی بد ماکروفر و فر را نیز می‌گیرد. برای تمیز کردن هود آشپزخانه نیز قسمت‌های جداشونده را بشویید. چربی‌های هود معمولاً سفت شده هستند و به‌سختی پاک می‌شوند. برای پاک کردن چربی‌های هود، گاز پاک‌کن کمک زیادی می‌کند. با آب گرم دستمالتان را بشویید بعد هود آشپزخانه را برق بیندازید.

تمیز کردن یخچال

نظافت یخچال مهم‌ترین بخش خانه تکانی است؛ چون با مواد غذایی و سلامت ما ارتباط مستقیم دارد و تمیز کردن آن دقت و حساسیت بالایی می‌خواهد. برای این‌کار:
  • یخچال را خالی کنید.
  • موادی که بیش از سه ماه در آن مانده‌اند را دور بریزید.
  • قفسه‌ها را به خوبی بشویید
  • واشر را تمیز کنید
  • در آخر قسمت‌های بیرونی را تمیز کنید
اگر به روش‌های دقیق‌تری برای نظامت کامل یخچال نیاز دارید، می‌توانید به مقاله راهنمای تمیز کردن یخچال مراجعه کنید؛ ولی اگر وضعیت یخچالتان کمی مشکوک به‌نظر می‌رسد و فکر می‌کنید نیاز به بررسی دارد، به کارشناسان ما در گلدیران اطلاع دهید
یخچال شما نیاز به تعمیرات دارد؟ از متخصصین گلدیران کمک بگیرید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی

برای جرم‌گیری ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی از سرکه سفید همراه آب ولرم یا جرم‌گیرهای شیمیایی استفاده کنید. به یاد داشته باشید واشر ماشین لباسشویی در اثر آب باقی‌مانده در آن جرم می‌گیرد؛ پس حتما تمیز کردن واشر را به خوبی انجام دهید و پس از تمیز کردن با پارچه نخی آن را خشک‌کنید. در اینجا یک پیشنهاد جذاب هم برای شما داریم. اگر دوست دارید که با اطمینان کامل از عملکرد لوازم خانگی‌تان وارد سال جدید شوید؛ پیشنهاد میکنم از کمک کارشناسان گلدیران استفاده کنید. کارشناسان ما سریعاً در محل حاضر می‌شوند و ماشین لباسشویی و ظرفشویی را چکاب و سرویس می‌کنند.

تمیز کردن سینک ظرف‌شویی

برای ضدعفونی کردن و رفع سیاهی سینک ظرفشویی، جوش‌شیرین یک گزینه عالی است. بعد از اینکه سینک را با جوش‌شیرین شستید، برای براق کردن آن سرکه را با اسفنج روی سینک بکشید.

تمیز کردن اتاق‌ خواب

رسیدیم به اتاق‌های پر از وسیله و لباس! اتاق‌خواب پر هرج‌ومرج‌ترین بخش خونه ‌تکونی است. برای نظافت این فضا به توصیه‌های زیر عمل کنید:
  • تمیز کردن را از کمدها و قفسه‌ها شروع کنید و آن‌ها را از بالا به پایین مرتب کنید.
  • هنگام تمیز کردن اتاق‌خواب یک کیسه‌زباله برای وسایل دور ریختنی و یک سبد رخت کثیف برای لباس‌ها کنار دست خود داشته باشید.
  • لباس‌های کهنه و وسایل بدون استفاده را بدون هیچ نوع حساسیتی دور بریزید.
  • به سراغ تخت بروید، روتختی، کوسن‌ها و بالشت‌ها را بشویید و پهن کنید.
  • زیر تخت را هم فراموش نکنید و گرد و خاک‌های تلنبار شده را حتما تمیز کنید.
  • به سراغ پنجره‌ها بروید، اول پرده‌ها را جدا کنید و بشویید؛ سپس سراغ شیشه‌های پنجره بروید. شیشه‌پاک‌کن همراه کاغذ یا روزنامه قدیمی شیشه را براق می‌کند.
  • و در آخر دیوار و کف را با مواد شوینده شیمیایی یا طبیعی همراه یک سطل آب تمیز بشویید. کف اتاق را با تی و دستمال نخی برق بیاندازید و اجازه دهید تا خشک شود.
تمیز کردن اتاق خواب

تمیز کردن پذیرایی و بخش‌های عمومی خانه

این قسمت‌ها مساحت نسبتا بیشتری دارند اما تمیز کردن آن‌ها چندان دشوار نیست.
  • در ابتدا شروع به گردگیری کنید. با یک دستمال میکرو فایبر و شیشه‌پاک‌کن گردوخاک‌ها را از بین ببرید.
  • پرده‌ها را جدا کرده و بشویید.
  • شیشه‌ها را با شیشه‌پاک‌کن و روزنامه قدیمی براق کنید.
  • سراغ مبلمان و میز نهارخوری بروید. با یک پارچه مرطوب حتماً گرد خاک آن را بگیرید. حالا با یک گونی پلاستیکی و شامپو فرش آن‌ها را برق بیندازید.
  • تمیز کردن چوب مبلمان و سایر لوازم چوبی بهتر است با اسپری­های مخصوص براق‌کننده و معطر انجام شود و بعد با یک دستمال خشک نخی دوباره براق شود.
  • کوسن‌ها و رومیزها را بشویید و اتو کنید.
  • لوسترها با هر جنسی که هستند بهتر است با دستمال مرطوب تمیز شوند و با دستمال نخی برق انداخته شوند.
  • به سراغ کف خانه بروید. تمیز کردن کف خانه بسته به جنس کف متفاوت است. (سرامیک، چوب، پارکت و فرش) ابتدا کف و فرش‌ها را جارو کنید. برای تمیز کردن پارکت‌ها و کف چوبی از دستمال میکرو فایبر حتماً استفاده کنید تا آن‌ها آسیب نبینند. برای براق کردن سرامیک‌ها، شیشه‌پاک‌کن و یا ترکیب الکل با آب گرم استفاده کنید.
  • تمیز کردن فرش به چند روش انجام می‌شود. اگر فرش‌ها فقط نیاز به لکه‌گیری دارند، تمیز کردن فرش با شامپو فرش بهترین گزینه است. اگر می‌خواهید کل فرش تمیز شود شامپو فرش به تنهایی نتیجه مطلوبی نمی‌دهد و بهتر است کل فرش شسته شود. گاهی فرش‌ها پس از شستن زرد می‌شوند (علت زرد شدن فرش‌ها پس از شستن، خشک شدن تدریجی آن‌ها است). با یک ترکیب از آب ولرم همراه چند قطره مواد سفیدکننده با گونی پلاستیکی می‌توانید مشکل را حل کنید. دقت کنید این روش امکان دارد به بافت فرش در طولانی‌مدت آسیب برساند و استفاده از خشک­‌کن­های قالیشویی بهتر است.

خونه تکونی

و در آخر

توصیه می‌کنیم برای خانه تکانی چند روز متوالی در نظر بگیرید. انجام دادن تمام مراحل بالا در یک زمان کوتاه، باعث خستگی و آسیبات جسمی می‌شود. تمیز کردن لوازم خانگی را حتما در برنامه خانه تکانی درنظر بگیرید. زیرا در بسیاری موارد بی‌توجهی به مراقبت از این وسایل، موجب ایجاد مشکلات جدی می‌شود. گلدیران در خانه تکانی امسال همراه شماست .

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...