راهنمای کامل تشخیص ایرادات شایع کولرگازی

۰۱ تير ۱۳۹۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

تابستان هر سال همراه با تفریحات تابستانی، طبیعت سرسبز و زیبا، شادی کودکان و میوه‌های رنگارنگ فرا می‌رسد؛ و همانند هر سال گاهی بزرگترها می‌گویند که سالهاست چنین گرمایی را تجربه نکرده‌اند، امسال بین سال‌های اخیر سال بسیار گرمی است و حتی تخم مرغ مقابل آفتاب به نیمرو تبدیل می‌شود و ... امسال هم مثل هر سال و به تعبیر افراد گرمایی از آسمان آتش می‌بارد. حالا اگر در چنین گرمایی کولر گازی دچار مشکل شود، بسیار غافلگیرکننده است. اینکه تا حدی در مورد ایرادات کولرگازی بدانید آن هم زمانی که مشکل دستگاه کاملا برای شما مبهم و ناشناخته است، به شما کمک زیادی می‌کند. اصلا شاید هم ایراد فنی وجود نداشته باشد و بتوانید با رعایت برخی نکات مشکل را رفع کنید. ما در اینجا ایرادات رایج کولرگازی را طی 8 موضوع تقسیم بندی و بررسی کرده‌ و به معرفی مشکلات شایع کولر گازی پرداخته‌ایم.


چرا کولرگازی خنک نمی‌کند؟


یکی از ایرادات شایع کولرگازی که دردسر بزرگی به شمار می‌رود عدم سرمایش کولر گازی است. ممکن است دستگاه باد گرم بزند و یا سرمایش کافی نداشته باشد. هنگام مواجه با این مشکل برای عیب یابی و نحوه برطرف کردن مشکلات شایع کولر گازی لازم است ابتدا از تنظیمات سرمایش کولرگازی و درجه‌ی مناسب که می‌تواند حدود 18 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد اطمینان حاصل کنید. بسته بودن درب و پنجره‌ها هم اهمیت زیادی دارد. افت ولتاژ برق و کثیفی فیلترهای هوای کولرگازی نیز باعث این مشکل می‌شود. در غیر این صورت لازم است کولرگازی از سوی کارشناس بررسی شود. البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که کولرگازی پس از مدتی، محیط را حدودا به دمای انتخابی می‌رساند و پس از آن دیگر سرما نمی‌دهد مگر اینکه مجدد اتاق گرم شود.

  • علت روغن ریزی کولر گازی

نشتی گاز دستگاه گاهی با روغن ریزی مشخص می‌شود که یکی دیگر از ایرادات شایع کولر گازی است. مبرد کولرگازی ترکیب گاز و روغن است بنابراین اگر از لوله‌ها و یا هر بخشی از دستگاه نشتی روغن مشاهده کردید، دستگاه نشتی گاز داشته و به همین علت سرمای کافی ندارد.

دلایل یخ زدگی و برفک زدن کولرگازی در تابستان


در صورت یخ‌زدگی و برفک زدن پنل، لازم است ابتدا لوله‌ی تخلیه رطوبت کولرگازی را چک کنید. شستشوی فیلترها نیز در این مورد اهمیت دارد. و در صورت نیاز، دستگاه از سوی کارشناس بازدید و عیب یابی شود.
در صورت یخ زدن لوله رفت کولر گازی و یا یخ زدن لوله برگشت کولر گازی، میزان گاز داخل دستگاه استاندارد نبوده و حتما باید رفع ایراد شود. یخ زدگی لوله‌ها نیز از ایرادات رایج کولر گازی است.

نشتی آب، پرتاب آب و پرتاب یخ کولرگازی

در صورت آبریزی و پرتاب آب و یخ از کولر گازی نیز لوله تخلیه رطوبت و محل تخلیه را بررسی کنید تا مسدود نشده باشد. فیلترهای دستگاه نیز باید تمیز باشد. در صورت رعایت این موارد چنانچه همچنان با مشکل آب دادن اسپلیت و چکه کردن آب از کولر گازی مواجه شدید نیاز است کولر گازی بررسی شود و عیب یابی کولر ال جی انجام شود.

حرکت نکردن دمپر و دریچه‌های کولر گازی


یکی از ایرادات شایع کولرگازی مشکل حرکت دریچه‌هاست. این مشکل تا حدی به تنظیمات دمپرها برمی‌گردد. توجه داشته باشید وقتی با کلید Swing، دمپر کولر گازی را تنظیم می‌کنید برای حرکت کردن دمپر در زاویه کامل تعریف شده برای دریچه، باید بر روی نمایشگر کنترل کولرگازی خطوط مقابل علامت Swing به طور کامل روشن شود در غیر این صورت دمپر کولر گازی کامل حرکت نمی‌کند. برای این تنظیمات لازم است چند مرتبه کلید Swing را فشار دهید و به نمایشگر ریموت توجه کنید.
در نهایت اگر دستگاه دارای قابلیت Swing است و این کلید عمل نمی‌کند، برای رفع خرابی دریچه کولر گازی می‌بایست دستگاه عیب یابی شود. این ایراد می‌تواند مربوط به مشکل استپ موتور و موتور دمپر کولرگازی باشد.  

دلیل کار نکردن ریموت کولرگازی

کار نکردن کنترل کولرگازی می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • تمام شدن باتری کنترل کولر گازی
  • وجود سیگنال‌هایی که باعث عدم دریافت سیگنال کنترل کولرگازی می‌شود؛ همانند WiFi ، امواج دستگاه مایکروویو، لامپ‌ها
  • خرابی کنترل و یا خرابی گیرنده‌ی فرمان پنل کولر گازی؛ برای بررسی کنترل، تست کنترل کولر گازی را انجام دهید:
دوربین یک موبایل اندروید را روشن کنید و کنترل را به سمت دوربین موبایل بگیرید. کلیدهای ریموت را فشار دهید و چک کنید که آیا بر روی صفحه‌ی موبایل نوری مانند نور لیزر روشن می‌شود یا خیر؟ در صورتی که نور مشاهده شود، کنترل سالم است و باید گیرنده‌ی سیگنال کولرگازی و برد آن بررسی و عیب یابی شود.
و در صورتی که حین تست کنترل کولر گازی، بر روی نمایشگر موبایل نوری مشاهده نشود، کنترل دستگاه مشکل دارد.

علت صدای کولر گازی چیست؟


یکی از ایرادات بسیار رایج کولرگازی، صدای دستگاه است البته در صورتی که غیرطبیعی باشد. علت صدا دادن کولر گازی می‌تواند دلایل زیر باشد که تا حدی طبیعی است:
  • قاب دستگاه خوب بسته نشده است.
  • دمپر دستگاه صدا می‌دهد.
  • به دلیل پایین بودن ولتاژ برق موتور دستگاه کمی بیشتر صدا می‌دهد.
  • فیلترهای دستگاه کثیف است.
  • موتور دستگاه زمان روشن شدن صدای بیشتری دارد.
  • دور فن پنل دستگاه دور تند انتخاب شده است. 
  • اگر صدا شدید است احتمال دارد مشکلی وجود داشته باشد!


چرا کولر گازی خاموش نمی‌شود؟

خاموش نشدن کولر گازی می‌تواند به دلیل فعال بودن قابلیت تمیز کنندگی خودکار باشد. در صورتی که قبل از خاموشی دستگاه این قابلیت را فعال کرده باشید، بعد از خاموش کردن دستگاه، فن پنل به مدت نیم ساعت کار می‌کند تا رطوبت داخل پنل را خشک کند. در این حالت دستگاه پیغام CO می‌دهد. این مورد ایراد دستگاه نیست. اما اگر به طور کلی حتی پس از مدت زمان گفته شده دستگاه خاموش نمی‌شود، کولر باید عیب یابی شود.

پریدن خود به خود فیوز کولرگازی یا آمپرکشی

این اصطلاح معمولا زمانی در مورد کولرگازی به کار می‌رود که فیوز دستگاه هنگام روشن شدن کولر می‌پرد و یا مصرف برق دستگاه با همان شرایط قبلی افرایش پیدا کرده است. دلایل آمپرکشی یا جریان کشی کولرگازی می‌تواند موارد زیر باشد که باعث پریدن خود به خودی فیوز دستگاه می‌شود:
  • به طور کلی لحظه‌ی استارت ممکن است موتور کولرگازی برق بیشتری استفاده کند.
  • فیوز مینیاتوری برق مشکل دارد و یا فیوز کولر گازی از نظر آمپر با دستگاه مطابقت ندارد.
  • زمان افت ولتاژ برق و اوج گرما، برای تامین سرمایش محیط مصرف برق کولرگازی بالا می‌رود.
  • خرابی کمپرسور می‌تواند باعث چنین مشکلی شود.
  • وجود مشکل در مدار برق دستگاه کولرگازی
  • کثیفی فیلترهای هوای کولرگازی؛ بنابراین فیلترهای کولرگازی را تمیز کنید.
  • گرفتگی کویل‌های کندانسور یا اواپراتور (پنل دستگاه) و گرفتگی لوله‌ها
از این میان برخی موارد همانند شستشوی فیلترهای کولر گازی، بررسی فیوز مینیاتوری و برق ورودی را می‌توانید بررسی کنید و باقی نکات را می‌بایست کارشناس ماهر کولرگازی بررسی نمایند. لطفا برای مراجعه کارشناس و عیب یابی کولرگازی، درخواست تعمیر کولر گازی ال جی ثبت نمایید.

شروع تابستانی دیگر با کولرهای گازی LG و GPlus

تابستان‌های زیادی همراه شما بوده ایم و اکنون نیز با کولرهای گازی برند جدید GPlus تلاش کردیم پاسخگوی نیاز شما به یک دستگاه تهویه مطبوع استاندارد و با کیفیت باشیم. همینطور پاسخگوی سوالات شما نیز خواهیم بود تا فصل تابستان پیش رو، از هوایی مطبوع در فضای خانه‌ی خود لذت ببرید. کارشناسان فنی ما آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند و درخواست شما مبنای کار ما برای تهیه‌ی راهنمای آموزشی خواهد بود. توصیه می‌کنیم در ابتدای فصل سرویس کولر گازی ال جی را انجام دهید و دستگاه را برای سرویس دوره‌ای به کارشناس ماهر بسپارید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...