راه اندازی پکیج گلدیران برای استفاده در فصل سرد!

۱۳ مهر ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
راه اندازی پکیج گلدیران

تا چشم بر هم می‌زنیم فصل‌ها تغییر می‌کند و دوباره باید برای فصل سرد آماده شویم؛ قبل از هر اقدامی، حتی قبل از اینکه لباس‌های زمستانی را دوباره برای استفاده آماده کنیم باید به فکر سیستم گرمایش خانه باشیم.
احتمالا شما هم هر سال به راه‌اندازی مجدد سیستم گرمایشی و هزینه‌های مجدد آن فکر می‌کنید. شاید خیلی از افراد نیز تا الان به فکر یادگیری تنظیمات حالت گرمایشی دستگاه بوده‌اند و دیگر نیازی به انجام تنظیمات از سوی یک کارشناس با پرداخت هزینه ندارند. اما پیشنهاد ما این است اگر تا الان در مورد نحوه‌ی راه اندازی پکیج بر روی حالت زمستانی اطلاعاتی نداشتید، اکنون این راهنما را مطالعه کنید تا بتوانید بدون هزینه از گرمایش دستگاه خود استفاده کنید. حتی بهتر است این هزینه‌ها را برای سرویس‌های دوره ای پکیج و جلوگیری از خرابی آن ذخیره کنید. توجه داشته باشید نگهداری صحیح از پکیج می‌تواند تا حد زیادی خرابی دستگاه و در صورت خرابی برد هزینه تعمیر برد پکیج را کاهش دهد.

گرمایش پکیج‌ها

پکیج برای گرمایش محیط ممکن است به یکی از این سیستم‌ها متصل شود:
  • رادیاتور
  • سیستم گرمایش از کف
  • کویل آب گرم
رادیاتورها بیشترین استفاده را از سوی مصرف‌کنندگان پکیج دارند. رادیاتور به دلیل امکان اضافه نمودن پره‌ها و استفاده در نقاط متفاوت منزل، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. شما می‌توانید برای انجام تنظیمات دائمی پکیج خود مانند نحوه و طریقه روشن کردن پکیج گلدیران، تنظیمات پکیج گلدیران مدل پرستیژ، درجه استاندارد پکیج و ... از راهنمای چگونه به بهترین شکل از پکیج گلدیران خود نگهداری کنیم؟ کمک بگیرید.
گرمایش پکیج گلدیران

سیستم گرمایش از کف نیز یکی از روش‌هایی است که امروزه استفاده‌ می‌شود و کمترین میزان اتلاف انرژی را دارد. در این سیستم لوله‌ها زیر کفپوش منزل قرار می‌گیرد و گرما از طریق آب گرم لوله‌ها به فضا منتقل می‌شود.
در روش سوم کویل آب گرم در محصولات فن کوئل و یا کویل‌های قرار داده شده مقابل فن برخی کولر‌ها به پکیج متصل می‌شود و از آب گرم تولید شده در پکیج برای انتشار گرما استفاده می‌کند.

راهنمای تنظیم پکیج گلدیران برای زمستان

  1. تنظیم پکیج گلدیران بر روی حالت گرمایشی

پکیج دو حالت برای استفاده دارد : تابستانی و زمستانی
در حالت تابستانی فقط گرمای آب مصرفی تامین شده و بر روی حالت زمستانی علاوه بر گرمای آب مصرفی، گرمایش محیط نیز ایجاد می‌شود. برای استفاده از گرمایش محیط، ابتدا لازم است راه اندازی پکیج گلدیران در زمستان را انجام دهید و دستگاه را بر روی حالت زمستانی قرار دهید.
در دستگاه پکیج گلدیران نوع پرستیژ و پایونیر یک سلکتور (اهرم گردان) وجود دارد. این سلکتور را بر روی حالت زمستانی (شکل دانه برف)  قرار دهید.
 تنظیم درجه حرارت پکیج گلدیران
  1. تنظیمات درجه حرارت گرمایش محیط

یکی از مواردی که اهمیت زیادی دارد انجام تنظیم درجه‌ حرارت محیط و انتخاب دمای مناسب پکیج در زمستان است. بهتر است دمایی را انتخاب کنید که میزان گرمایش محیط برای شما مناسب باشد؛ تا ناچار نباشید به دلیل گرمایش زیاد گاهی دستگاه را خاموش کنید و یا اینکه گاهی دمای محیط بیش از اندازه کاهش یابد. شاید شما هم این سوال را داشته باشید که بهتر است درجه پکیج در زمستان چند باش؟د
بازه تنظیم درجه حرارت برای استفاده از سیستم رادیاتور و کویل آب گرم بازه 40 تا 85 درجه سانتی‌گراد و برای استفاده از گرمایش کف بازه دمایی 35 تا 60 درجه سانتی‌گراد تعیین شده است. دمای پیشنهادی گلدیران، 75 درجه است.
در پکیج پرستیژ گلدیران بدین طریق تنظیم دما را انجام دهید:
  • سلکتور (اهرم گردان) سمت راست دستگاه را بر روی گزینه Function قرار دهید.
  • سپس با کلید SET که سمت چپ پنل قرار دارد، حالت SET00 را انتخاب کنید.
  • در این حالت دمای گرمایش محیط را بین 40 تا 85  درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.حداکثر دمای پکیج 85 درجه سانتی‌گراد است.
  • سپس کلید Func را مجدد بر روی شکل دانه برف قرار دهید.
 تنظیم درجه پکیج گلدیران
 
در دستگاه پایونیر گلدیران از طریق سلکتور مربوط به دمای رادیاتورها که علامت رادیاتور نیز دارد دما را تنظیم کنید در صورتی که سوال دارید ایا پنل های پایونیر به هم میخورند? در این مورد لازم است بدانید دستگاه‌های پایونیر از نظر تنظیمات با هم تفاوتی ندارد و فقط برخی از مدل‌های پایونیر تنظیمات دلتا تی را اضافه دارند. .
کلید منفی حداقل دما و کلید مثبت حداکثر دما است. با حرکت اهرم در این بازه و مشاهده عدد بر روی صفحه نمایش، می‌توانید دمای مورد نظر را انتخاب کنید.
 درجه پکیج گلدیران
  1. تنظیمات اختلاف دمایی پکیج گلدیران

زمانی که دمای آب گرمایشی محیط به دمای انتخابی شما می‌رسد، شعله پکیج خاموش می‌شود. اینکه شعله پکیج مجدد چه زمانی روشن شود به درجه دلتا تی و مدت زمان روشن و خاموش شدن پکیج که از قبل تعیین شده است، ارتباط دارد. البته در نظر داشته باشید این مورد علت سرد و گرم شدن آب پکیج گلدیران نیست و اگر چنین مشکلی مشاهده کردید لازم است قطعات پکیج گلدیران بررسی شود.،
برای مثال اگر دمای انتخابی 70 درجه و دلتا t 10 درجه باشد، زمانی که دمای آب رادیاتورها به 70 درجه برسد، شعله پکیج خاموش شده و زمانی که دمای آب رادیاتوها به 60 درجه برسد مجدد شعله پکیج روشن می‌شود. هر چه درجه دلتاتی بالاتر باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پکیج مجدد روشن شود و ممکن است دمای محیط در این فاصله به میزان زیادی کاهش پیدا کند. دمای پیشنهادی 15 درجه است.

روش تنظیم درجه دلتا t در پکیج‌های پرستیژ گلدیران

برای تنظیم به روش زیر اقدام کنید:
  • سلکتور (اهرم گردان) سمت راست دستگاه را روی گزینه ی Function قرار دهید.
  • سپس با کلید SET  سمت چپ نمایشگر دستگاه حالت SET14 را انتخاب کنید.
  • در این حالت دمای درجه دلتاتی را بین 5 تا 30 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  • سپس کلید Func را مجدد بر روی شکل دانه برف قرار دهید.
تنظیم درجه پکیج پایونیر گلدیران

روش تنظیم درجه دلتا t در پکیج‌های پایونیر گلدیران

در برخی از دستگاه‌های پایونیر، سمت چپ کنار چراغ‌ها، دکمه  دلتا t قرار دارد . با فشردن این دکمه، دما بر روی نمایشگر به صورت چشمک‌زن  تغییر پیدا می‌کند. در این حالت می‌توانید با تنظیم سلکتور مربوط به درجه رادیاتورها، دما را بر روی 10 ، 15 ، 20 و یا 25 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و اختلاف دمای خاموشی شعله تا روشن شدن مجدد را تنظیم کنید. پس از تنظیم درجه دلتاتی، تنظیمات دمای رادیاتور را مجدد انجام دهید.
در دستگاه‌های پایونیر قدیمی دلتاتی فقط از روی برد و در دمای 15یا 25 درجه سانتی گراد قابل تنظیم است و به صورت پیش فرض بر روی 15 درجه قرار دارد. در صورتی که بخواهید این بازه را افزایش دهید می‌توانید از کارشناسان گلدیران کمک بگیرید اما امکان کاهش درجه دلتاتی در این مدل وجود ندارد.
 
 تنظیم پکیج پایونیر گلدیران
 
برای مشاهده‌ی پنل تنظیمات به طور کامل، می‌توانید دفترچه راهنمای پکیج گلدیران را مطالعه نمایید.

تنظیم فشار بار پکیج گلدیران

داخل دستگاه پکیج میزانی آب وجود دارد و به واسطه‌ی آن گرمایش آب رادیاتورها و آب مصرفی تامین می‌شود. میزان آب داخل دستگاه نباید از حد استاندارد کمتر باشد. میزان آب بر اساس فشار وارده بر کلید تشخیص فشار آب، سنجش می‌شود. بر این اساس فشار آب مشخص می‌کند که میزان آب داخل پکیج کافی است، یا نیاز است میزان بیشتری آب داخل پکیج پر شود. فشار استاندارد پکیج 1.5 Bar می‌باشد. فشار نباید از 1.5 کمتر و حتی بیشتر باشد. هر دو حالت عملکرد پکیج را با مشکل مواجه می‌کند. فشار پایین باعث عدم کارکرد پکیج و خطای E4 می‌شود. فشار بالا نیز باعث سرازیر شدن آب اضافی از قسمت شیر اطمینان پکیج می‌شود که لازم است برای جلوگیری از این مورد پایین اوردن فشار پکیج گلدیران را انجام داد..

بالا بردن فشار پکیج گلدیران

در صورتی که فشار پکیج شما کمتر از 1.5 بار است، با نمایش ارور E4 خاموش می‌شود. برای تنظیم فشار به روش زیر عمل نمایید:
  1. بررسی کنید که شیر ورودی آب پکیج باز باشد. این شیر دومین لوله از سمت راست است و در مسیر آن فیلتر سختی گیر آب قرار می‌گیرد.
  2. در زیر پکیج "شیر پرکن" قرار دارد. در بیشتر مدل­­ها سمت چپ و در معدودی از مدل­ها سمت راست قرار گرفته است. شیر پرکن پکیج گلدیران را بر خلاف جهت عقربه­‌های ساعت برای بالا بردن بار پکیج باز کنید و پس از اینکه فشار بر روی درجه‌ی 1.5 بار تنظیم شد آن را ببندید.
تنظیم فشار پکیج گلدیران
 
نکته:
در صورتی که فشار پکیج بدین شکل بالا نرفت به موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
احتمال دارد فشار آب منزل پایین باشد؛ بنابراین مدت زمان بیشتری منتظر باشید تا فشار تنظیم شود و یا زمان دیگری برای تنظیم سیکل پکیج اقدام کنید تا فشار آب منزل بالاتر باشد.
دستگاه را لحظه‌ی آبگیری بر روی حالت زمستانی قرار دهید.
 
بالا بردن فشار پکیج گلدیران
در صورتی که فشار با رعایت موارد گفته شده نیز بالا نمی­رود، لازم است پکیج توسط کارشناس متخصص بررسی شود.
در صورتی که فشار پکیج دائم کاهش پیدا می‌کند، ممکن است از لوله­ی رادیاتورها و یا از اتصالات زیر پکیج نشتی آب وجود داشته باشد و لازم است سریع‌تر رفع شود

پایین آوردن فشار پکیج گلدیران

در صورتی که فشار بالا برود امکان سرازیر شدن آب پکیج از شیر اطمینان وجود دارد. بنابراین بهتر است شما زودتر اقدام کنید و فشار را کاهش دهید. مراحل کاهش فشار پکیج بدین ترتیب است:
1- پکیج را با سلکتور (اهرم گردان) تنظیمات روی پنل خاموش کنید.
2- شیر اصلی آب سرد ورودی به پکیج را ببندید. (دومین لوله از سمت راست)
3- یکی از شیرهای آب گرم منزل را باز کنید. ترجیحا شیر آبی را باز کنید که در سطح پایین‌تری قرار گرفته باشد.
4- شیرپرکن زیر پکیج را خلاف جهت عقربه­های ساعت باز کنید.
5- به عقربه‌ی فشارسنج توجه کنید و زمانی که فشار به 1.5 bar رسید، شیر پرکن را ببندید.
6- شیر اصلی آب سرد ورودی به پکیج را باز کنید.
  1. نحوه هواگیری پکیج گلدیران

برای انتشار گرما به میزان یکسان و مناسب در تمام قسمت‌های رادیاتور و جلوگیری از صدای غیر طبیعی در رادیاتورها لازم است هواگیری سیکل انجام شود. می‌توانید از طریق نحوه هواگیری پکیج گلدیران، هواگیری رادیاتورها را انجام دهید:
برای هواگیری رادیاتور‌ها بهتر است دمای آب گرمایشی پکیج را روی 80 درجه ی سانتی گراد تنظیم کنید.
سپس پیچ هواگیری رادیاتور‌ها را باز کنید تا زمانی که هوا خارج شده و در نهایت چند قطره  آب تخلیه شود. پیچ هواگیری کوچک است و قسمت بالای رادیاتورها قرار دارد.
 
هواگیری پکیج گلدیران
 
برای انتشار بهترگرما، شیر رادیاتور ها به صورت نیمه باز کنید.
شیر رادیاتوری که به پکیج نزدیک‌تر است نیمه باز باشد، شیر رادیاتور بعدی بیشتر از رادیاتور اولی ... و در نهایت شیر رادیاتور آخر که بیشترین فاصله را با پکیج دارد، کامل باز باشد. بدین شکل آب گرم در تمام رادیاتورها جریان می‌یابد.
  1. جلوگیری از یخ زدگی با عملکرد آنتی فریز پکیج گلدیران

یکی از مشکلاتی که معمولا برای سیستم پکیج و قطعات اصلی آن ایجاد می‌شود یخ زدگی در فصل زمستان است. در صورتی که پکیج در محیط باز نصب شده باشد امکان یخ زدگی و آسیب به قطعات دستگاه بسیار زیاد است. زمانی که پکیج خاموش است به دلیل عدم گرمایش و عدم حرکت آب داخل پکیج، آب یخ می بندد و قطعات ترک می‌خورد؛ پکیج گلدیران عملکردی به نام آنتی فریز دارد و در صورتی که شرایط لازم مهیا باشد، در صورت تشخیص کاهش دما، پمپ و یا مشعل دستگاه روشن می‌شود و با گردش آّب گرم، از یخ زدگی جلوگیری می‌کند. پس در نظر داشته باشید اگر در فصل زمستان مدتی قصد استفاده از پکیج را ندارید موارد زیر را رعایت کنید:
  1. برق دستگاه پکیج وصل باشد.
  2. آب ورودی به پکیج باز باشد.
  3. شیرگاز پکیج باز باشد.

سرویس دوره‌ای چگونه مانع خرابی پکیج می‌شود؟

مواردی که شما می‌توانستید انجام دهید تا به راحتی پکیج را برای فصل سرد تنظیم کنید، به شما گفته شد. اما لازم است سرویس قطعات داخل پکیج از سوی یک کارشناس با تجربه در این زمینه انجام شود و در صورتی که تنظیمات به هم ریخته است ریست کردن پکیج گلدیران را انجام دهید. قطعات اصلی پکیج بعد از مدتی رسوب می‌گیرد و ممکن است باعث گرمایش نامتعادل، نوسان دمای آب مصرفی، عدم تامین گرمایش آب مصرفی و ... شود.
بهتر است قبل از خرابی، با سرویس دوره ای و بازبینی قطعات پکیج و در صورت نیاز تعمیر پکیج گلدیران، احتمال خرابی دستگاه را در روزهایی که ممکن است بسیار به گرمایش آن نیاز داشته باشید، کاهش دهید. گلدیران در این زمینه در کنار شماست. همچنین اگر مشکل یا سوالی در این رابطه داشتید، خوشحال می‌شویم آن را در نظرات برای ما بنویسید تا به شما کمک کنیم.
آیا پکیج گلدیران شما نیاز به تعمیر دارد؟ از متخصصین گلدیران راهنمایی بگیرید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

سید صادق موسوی
۱۴۰۱/۱۱/۰۶ ۱۶:۵۷

با سلام و عرض ادب و خسته نباشید همکارتان هستم در کار سرویس پکیج فقط بی زحمت در مورد راه اندازی اولیه یا برگردان به تنظیمات کارخانه پکیج گلدیران مدل پکیج کلا لمسی هست اگر محبت کنید برام روش تنظیم پکیج این مدل را بفرستید ممنون تان میشم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۱/۱۱/۰۸ ۱۰:۳۸

سلام و وقت به خیر؛ لطفا مدل دستگاه رو میفرمایید. مدل‌های پکیج گلدیران شامل پرستیژ، پایونیر و دستگاه پکیج ایستاده پریما (با پنل لمسی) هست. اگر دستگاه شما یکی از این مدل‌هاست لطفا آدرس ایمیل بفرمایید تا دفترچه راهنمای دستگاه رو برای شما ارسال کنیم. اگر دستگاه شما مدل پریما هست، کلید ریست روی پنل قرار گرفته و میتوانید با همان دستگاه رو ریست کنید. موفق باشید

1 1
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۱۴:۰۴

هزینه سرویس دوره ای پکیچ چقدر هست؟ این روش ها دقیق و خوب بود ولی دلم میخواد برای چکاب هم مراجعه کنند.

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۱۴:۲۰

سلام و وقت به خیر؛ لطفا درخواست سرویس دوره ای ثبت کنید. کارشناس در این مورد با شما تماس میگیرن و مبلغ رو اعلام میکنن و در صورت تمایل شما مراجعه خواهند داشت. موفق باشید

در حال ثبت...