بهترین روش شستشوی پتو در خانه

۰۷ اسفند ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
بهترین روش شستشوی پتو در خانه

به فصل خانه تکانی نزدیک می‌شویم و هر روز بیشتر از دیروز نیاز است که روش‌های اصولی و کاربردی آن را یاد بگیریم تا کارهای خانه تکانی را به بهترین نحو و با بالاترین سرعت انجام دهیم تا مثل قدیم درگیر کارهای سخت‌ و زمان‌بر نشویم. تمیز کردن رختخواب‌ها و نظافت آن، یکی از نشانه‌های اصلی یک خانه تکانی حرفه‌ای است. در این مقاله به صورت کامل شستن پتو با ماشین لباسشویی و دست را به شما آموزش داده‌ایم. تا انتهای مقاله برای این آموزش همراه ما باشید.

شستن پتو با ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ال جی برنامه‌های متنوعی هم‌چون Duvet، Bulky، Bed cover و Blanket برای شستشوی پتو دارد که برنامه‌ی Duvet و Bulky در مدل‌های ماشین لباسشویی‌ جدید دیده می‌شود و مدل‌هایی هم‌چون Bed cover و Blanket در مدل‌های قدیمی بیشتر به چشم می‌خورد.

وزن ماشین لباسشویی چقدر در شستشو تاثیر دارد؟

روش شستشوی پتو در خانه

برای شستشوی پتو در ماشین لباسشویی حتما باید به وزن ماشین لباسشویی خود دقت کنید. مثلا گفته می‌شود لباسشویی 6، 8 و یا 12 کیلیویی است، این وزن نشان دهنده ظرفیت لباسشویی شما می‌باشد. شستن پتو در لباسشویی‌های که 6 کیلویی هستند اصلا توصیه نمی‌شود. به این جهت که لباس‌هایی که سنگین هستند مثل  پتو و حوله‌ها، جذب آب خیلی بالایی دارند، بعد از جذب آب وزن آن‌ها حدودا 3 برابر افزایش می‌یابد و اگر ماشین لباسشویی شما ظرفیت شستشوی آن را نداشته باشد، سبب می‌شود که دستگاه شما دچار آسیب‌های فنی جبران ناپذیری شود. اما این به منزله این نیست که در لباسشویی‌های با وزن بالا مثل 12کیلو هرنوع پتوی سنگینی را بتوان شست. ما فقط بعضی از مدل‌های پتو را برای شسشتوی بهتر و مناسب‌تر در این دستگاه‌ها توصیه می‌کنیم که در ادامه درباره نوع آنها صحبت کرده‌ایم. برای اطلاع کامل از اینکه چه میزان لباس می‌توانید در ماشین لباسشویی خود بریزید، ویدئو چقدر لباس می‌تونیم داخل لباسشویی بریزیم را مشاهده کنید.

حتما برنامه‌های مخصوص شستشوی پتو را انتخاب کنید

شستشوی پتو در خانه

هر برنامه ماشین لباسشویی ال جی با توجه به نوع برنامه، نحوه آبگیری و شستشوی متفاوتی دارد. برنامه‌های Duvet، Bulky، Bed cover و Blanket از جمله برنامه‌هایی هستند که نسبت آبگیری آنها نسبت به سایر برنامه‌های شستشوی پتو بیشتر است. چون پتو و حوله‌ها جذب آب بالایی دارند پس برای شستشو باید از برنامه‌های مخصوص که آبگیری بیشتری دارند استفاده کرد.
در این برنامه‌ها می‌توانید از پایین‌ترین دور خشک کن استفاده کنید. در واقع در آرام‌ترین حالت چرخش دستگاه، رطوبت لباس‌ها بیشتر باقی می‌ماند و البسه خیس‌تر هستند.  به کارگیری این روش به ماشین لباسشویی شما  کمتر آسیب می‌زند. دور خشک کن 400 پایینترین جهت چرخش و گرفتن آب لباس‌ها است و دور خشک‌کن 600 و 800 از حالت‌های دور خشک کن متوسط و رو به پایین هستند. البته دور خشک کن 600 فقط در بعضی از مدل‌های لباسشویی ال جی وجود دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم از یکی از این موارد استفاده کنید.
برای شستن پتو در ماشین لباسشویی ال جی، توجه داشته باشید که هیچ لباس دیگری را همراه آنها داخل دستگاه نیندازید، زیرا در اثر سنگین شدن لباس‌ها، اختلال در عملکرد دستگاه ایجاد می‌شود.

کدام نوع پتو قابل شستشو در ماشین لباسشویی ال جی است؟

شستشوی پتو در خانه + برچسب روی لباس

فقط شستشوی پتوهایی هم‌چون بهاره و مسافرتی که سبک هستند و مثل پتوهای گلبافت سنگین نیستند در برنامه‌هایی که در بالا بیان کردیم در ماشین لباسشویی ال جی جهت شستشو توصیه می‌شود. در واقع هیچ لباسشویی خانگی، ظرفیت و تحمل شستشوی لباس‌های سنگینی مثل حوله و پتو را ندارد و اگر شستشو انجام شود، مطمئن باشید که آن‌ها به خوبی تمیز نمی‌شوند. بهترین راه آن شستشن پتو با دست یا سپردن آن‌ها به خشک‌شویی‌ها می‌باشد. ماشین لباسشویی‌‌های عمومی، بزرگتر از واشرهای تجاری هستند و بهترین گزینه برای شستن پتوهای بزرگ یا ضخیم هستند.

طریقه ریختن شوینده در ماشین لباسشویی برای شستشوی پتو

  • برای شستن پتو، مستقیما مواد شوینده را بر روی آن‌ها نریزید زیرا سبب تغییر رنگ و آسیب به پتو می‌شود. قبل از شروع کار دستگاه، مواد شوینده مورد نظر خود را درون مخزن آن بریزید و از شوینده اطمینان حاصل کنید.
  • پتو را حتما به صورت مساوی به طور یکسان درون ماشین قرار دهید تا همه‌ی قسمت‌های آن به خوبی در ماشین لباسشویی شسته شود تا دستگاه دچار عدم تعادل نشود.

تست رنگ دهی پتو قبل از شستشو در ماشین لباسشویی

برای شستن پتو کافیست یک آزمایش رنگ ساده انجام دهید. برای اینکار نیاز است که قسمتی از پتو را در آب سرد بگذارید و بعد از چند دقیقه دور آن را یا یک حوله یا کاغذ بپوشانید. اگر رنگ پتو به کاغذ یا حوله سرایت کرد فقط باید آن را با دست بشویید.

چند هشدار که پیش از شروع کار ماشین لباسشویی باید جدی بگیرید!

  • در مرحله‌ی اول نیاز است که پتو را بتکانید تا اگر هر گرد و غبار و خاکی دارد از بین برود.
  • پتو را بررسی کنید و در صورت وجود لکه‌های خشک شده و چسبیده، آن‌ها را با قاشق یا چاقو بتراشید.
  • از آب خیلی گرم برای شستشوی پتو استفاده نکنید، زیرا ممکن است رشته‌های پتو را از هم جدا کنید و پتوی شما آسیب ببیند.

آموزش نحوه صحیح شستشوی روتختی در منزل (بدون آسیب دیدن)

شیوه‌های شستن پتو با دست

شستشوی پتو با دست

بعد از اینکه تمام نکات بالا را رعایت کردید حالا وقت آن رسیده که شیوه شستن پتو با دست را به شما آموزش دهیم. برای شستن پتوهایی که قابلیت شستن در ماشین لباسشویی را ندارند، ما شیوه شستشو پتو با دست را به شما آموزش داده‌ایم.

آموزش روش شستن پتو با دست

  1. در مرحله‌ی اول شستن پتو نیاز به یک تشت بزرگ است تا پتوی شما به طور کامل در آن جا شود. تشت را با آب سرد و مقداری شوینده پر کنید.
  2. حالا نیاز است که پتو را در آب قرار دهید تا کاملا غوطه‌ور شود.
  3. برای اینکه بافت پتو آسیب نبیند آن را به آرامی چنگ بزنید. تمام قسمت‌های آن را جا به جا کنید، در آب ببرید و در بیاورید.
  4. بعد از اینکه پتو را در مخلوط آب سرد و شوینده به خوبی شستشو دادید، آب را خالی کنید و با آب تمیز تشت را پر کنید.
  5. در آب تمیز مجدد پتو را چنگ بزنید، فشاردهید تا کف و آلودگی‌های آن از بین برود و خارج شود. برای خارج کردن آب و کف کافیست که پتو را فقط بفشارید.
  6. حال زمان آن رسیده که تشت را مجدد پر از آب سرد کنید و پتو در آب تمیز بفشارید. این مرحله را تا زمانی ادامه دهید که اثری از کف در پتو نمانده باشد.
  7. در آخر پتو را از آب خارج کنید، بفشارید تا مقداری از آب خارج شود و بعد در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

 بهترین روش خشک کردن پتو

خشک کردن پتو

  1. آویزان کردن پتو در هوای آزاد
آویزان کردن پتو در هوای آزاد همیشه بهترین گزینه است. زمانیکه هنوز پتو نم‌دار است آن را بر روی طناب یا میله‌ای محکم کاملا باز و پهن کنید تا همه‌ی قسمت‌های آن به خوبی خشک شود. اما ما توصیه می‌کنیم از این روش برای پتوهای پشمی استفاده نکنید. در ادامه برای این نوع پتوها توصیه‌های لازم را برایتان بیان می‌کنیم.
 
  1. خشک کردن پتو با حوله
برای این روش اول پتو را دسته کنید، سپس پتو را بین دو حوله‌ی خشک قرار دهید. بهتر است یک شی سنگین روی پتوی نم‌دار خود قرار دهید. در این روش حوله‌ها، آب پتو را به خوبی جذب می‌کند.
 
  1. خشک کردن پتو با دست
در روش خشک کردن پتو با دست، نیاز است که پتو را به خوبی با دست فشار دهید تا اگر آب در آن باقی مانده خارج شود. اما به شرطی که در مرحله‌ی شستشو حسابی شوینده آن را آبکشی کرده باشید. سپس آن را روی بند محکمی آویزان کنید و یک پنکه رو به روی آن قرار دهید تا کاملا خشک شود.
این نکته را فراموش نکنید که پتو را کاملا صاف و یک دست بدون هیچ چین و چروکی روی بند پهن کنید تا پس از خشک شدن نیازی به اتو کشیدن پیدا نکند. بعد از آنکه آب پتو روی بند از آن خارج شد، پتو را در میان یک حوله بپیچید و فشار دهید و سپس دومرتبه روی بند پهن کنید. این روش برای پتو‌های پشمی بسیار توصیه می‌شود چرا که با پهن کردن پتو کش نمی‌آید.
 

چند قدم مانده به عید:

با خواندن این مقاله تمام فوت و فن‌های شستن پتو را مرحله به مرحله به خوبی یاد گرفته‌اید و پس از انجام این روش‌ها مطمئن باشید که پتو شما به خوبی تمیز و بدون هیچ کثیفی خواهد بود. شما چه تجربیات خوب و بدی از شستن پتو دارید؟ لطفا نظرات و سوالات خود را در پایین همین مقاله با ما در میان بگذارید.
بهترین روش‌های شستن پرده را با ما یاد بگیرید

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

مهدوی
۱۴۰۲/۰۷/۱۲ ۱۲:۲۰

سلام، ماشین لباس شویی من از توع 13 کیلویی تمام اتوماتیک درب از بالا است، با موتور بدون تسمه، آیا با اون میشه به راحتی پتوی معمولی رو با رعایت دور خشک کردن شست؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ۰۹:۵۰

سلام و وقت به خیر؛ پتوی مسافرتی و پتوهای یک‌نفره سبک رو میشه شست. در نظر داشته باشین پتو زمانی که در دستگاه خیس میشه نباید بیش از 13 کیلو باشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۲:۰۸

شستن پتو یک نفره سبک به ماشین لباسشویی صدمه میزنه؟ البته پتو مسافرتی نیست. ممنون از راهنمایی هاتون

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ ۱۵:۲۴

سلام و وقت بخیر، تمام روش های شستشو پتو در لباسشویی در این مقاله توصیه شده است. شستن پتو های گلبافت و سنگین در لباسشویی توصیه نمیشود. پیشنهاد میکنیم برای اینکه بدانید دقیقا به چه میزان و به چه صورت میتوانید لباس داخل لباسشویی بریزید به لینک زیر مراجعه کنید. https://cs.goldiran.ir/fa/blog/%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%85%DB%8C%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%85%D8%9F موفق باشید

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ ۲۳:۱۷

سلام وقت بخیر پتو یک نفره را میشه باماشین لباسشویی 6 کیلویی برنامه Bulky و دور خشک کن 40و800شست.

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۱۴ ۰۹:۳۷

سلام و وقت به خیر؛ پتوی مسافرتی رو میتونید شستشو بدید اما پتوی معمولی توصیه نمیشه چون سنگین میشه و باعث عدم تعادل دستگاه میشه. موفق باشید

محمد محمدی
۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ۱۸:۵۱

ماشین لباسشویی ال جی ده و نیم کیلویی می باشد ولی برنامه مجزا برای پتو ندارد آیا می‌شود با حجم آبگیری بالا و سرعت کم پتو شست؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ۰۹:۲۲

سلام و وقت به خیر؛ در صورتی که دستگاه برنامه Blanket یا Bulky رو داشته باشه میتونید پتو رو شستشو بدید. موفق باشید

1 1
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۱۳:۵۸

بایدر قدر این منابع اطلاعاتی رو توی این روزای کرونایی بدونیم چون به راحتی با این اطلاعات ما رو از ادمای ناوارد نجات دادید.

1 1
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۱۳:۵۷

سلام برنامه مخصوص شستشوی پتو در لباسشویی ال جی رو انجام دادم اشکال نداره دور خشک کن رو روی 800 یا 1000 بزارم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۷/۲۷ ۱۴:۱۲

سلام و وقت به خیر؛ با توجه به سنگین شدن درام بهتره از دور خشک کن پایین استفاده کنید. 400 بهتر هست. موفق باشید

در حال ثبت...