آموزش صفر تا صد تمیز کردن یخچال

۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
تمیز کردن یخچال

اگر آشپزخانه را قلب خانه در نظر بگیریم، یخچال هم قلب آشپزخانه به حساب می‌آید. چون کاملا در ارتباط مستقیم با سلامتی ما است و برای حفظ کیفیت مواد غذایی، به توجه ویژه‌ای نیاز دارد. روی همین حساب اگر تمیز کردن یخچال غلط باشد، هم مواد داخل یخچال و فریزر فاسد می شوند، و هم امکان دارد به دستگاه آسیب برسد. به دلیل این اهمیت، مقاله امروز گلدیران را اختصاص دادیم به آموزش اصولی تمیز کردن یخچال. شما می‌توانید صرف نظر از برند و مدل دستگاه خود برای از بین بردن بوی بد داخل یخچال ویدیو چگونه بوی بد یخچال را ازبین ببریم مشاهده کنید و، با رعایت نکات زیر علاوه بر تمیز کردن یخچال، به طول عمر آن نیز کمک کنید. 

تمیز کردن یخچال را از کجا شروع کنیم؟

در گام نخست یخچال و فریزر را از هر گونه مواد غذایی خالی کنید. زیرا باید فضای کافی و راحت برای تمیز کردن وجود داشته باشد. پس سعی کنید حتی‌الامکان در آخر هفته و یا قبل از خریدهای کلی این کار را انجام دهید. زمان خالی‌کردن یخچال، به یاد داشته باشید موادی که بیش از 3 ماه در یخچال استفاده نشده‌اند، در آینده نیز حتما مصرف نمی‌شوند و دور بریزید. همچنین حواستان باشد برای تمیز‌کردن یخچال لازم است موادغذایی حتما بیش از یک ساعت بیرون از یخچال و فریزر بمانند. این روزها در حال‌و‌هوای خانه‌تکانی اسفند ماه، با توجه به سرد بودن هوا این مشکل حل می‌شود. اما در فصل‌های گرم تمهیدات لازم برای حفظ سلامت مواد غذایی را در نظر بگیرید.

کدام قسمت‌های یخچال نیاز به تمیز کردن دارند؟

شاید بنظر بیاید تمیز کردن یخچال با دستمال کشیدن روی طبقات تمام می‌شود! اما باید بگوییم اسم این‌کار گردگیری است نه نظافت اصولی. تمام قسمت‌های کشو، سطوح داخلی، واشرها، و فیلترها نیاز به ضدعفونی دارند. در ادامه روش تمیز کردن هر بخش را توضیح می‌دهیم.

تمیز کردن کشو ها و قفسه‌ های یخچال و فریزر

اولین قسمت از یخچال که باید تمیز شود قفسه‌ها، کشوها و هر قسمت جدا‌شدنی است. این قسمت‌ها معمولا مشبک هستند و قابل شست‌وشو. استفاده از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن قفسه‌های یخچال و فریزر کار اشتباهی است و بهتر است این‌کار با ملایمت و به صورت دستی انجام شود. برای لکه‌ها هم اصلا نگران نباشید، دو فنجان آب گرم ، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ، دو قاشق غذا خوری لیمو ترش را ترکیب کرده و با یک اسفنج نرم روی قفسه‌ها بمالید. حتما به خاطر داشته باشید که خوب قفسه‌ها را آبکشی کنید و قبل از قرار دادن در یخچال خشک خشک شوند.

تمیز کردن سطوح داخلی یخچال و فریزر

شلنگ آب را کنار بگذارید! این قسمت‌ها قابل شست‌وشو نیستند و حتما باید با دستمال تمیز شوند. نکته مهم در تمیز کردن سطوح داخلی یخچال فریزر این است که، اگر مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید دارای بو باشد، سطوح بو را جذب کرده و به غذاها انتقال می‌دهد. به علاوه مواد شوینده شیمیایی از عمر سطوح نیز کم می‌کنند. بهترین شوینده سطوح داخلی یخچال و فریزر یک فنجان سرکه سیب با ترکیب سه فنجان آب‌گرم است. اگر لکه‌ای سخت داخل یخچال بود از خمیر دندان استفاده کنید که علاوه بر تمیزی، بوی مطبوعی نیز به سطوح می‌دهد. در زمان تمیز کردن به قسمت داخلی درب یخچال نیز دقت کنید. زیرا این قسمت، هم زیاد استفاده می‌شود و هم به صورت قفسه‌ای و مشبک بوده و تمیز کردن آن مشکل است.

تمیز کردن فریزر

راه های تمیز کردن واشر داخلی یخچال و فریزر

در تمیز کردن یخچال، واشر معمولا نادیده گرفته می‌شود. تمیز کردن نادرست واشر از طول عمر دستگاه می‌کاهد. مواد شیمیایی به شدت به واشر یخچال آسیب می‌رساند، و به یاد داشته باشید تمیز کردن مکرر آن موم لاستیک را از بین می‌برد. بهترین راه برای تمیز کردن واشر داخلی یخچال و فریزر استفاده از مخلوط ½ آب و ½ سرکه است.

نکات تمیز کردن سطوح خارجی یخچال و فریزر

مانند سطوح داخلی، تمام سطوح خارجی یخچال و فریزر هم باید تمیز شوند. برای سهولت در این کار حتما یخچال را به جلو بکشید تا بتوانید به همه قسمت‌ها دید داشته باشید. بهترین وسیله برای تمیز کردن سطوح خارجی استفاده از حوله تمیز است. اگر پشت دستگاه شما کویل (coils) کنداسور نصب شده است.

شستن کندانسور یخچال

برای اطمینان از عدم آسیب به این بخش، می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. که پیشنهاد ما به شما این است، از تکنسین‌های متخص سرویس دوره‌ای کمک بگیرید، که هر 6ماه یکبار انجام این کار توسط تکنسین کمک به عملکرد بهتر دستگاه می‌کند. تمیز کردن کویل کنداسور علاوه بر تمیزی به طول عمر دستگاه نیز کمک می کند. زیرا گرد و غبار باعث می‌شود پنل فن یخچال زمان بیشتری برای خنک کردن دستگاه صرف کند.

تمیز کردن سطوح آشپزخانه که با یخچال فریزر در ارتباط اند

مرحله آخر در تمیز کردن یخچال و فریزر، تمیز کردن سطوح نزدیک به آن است. استفاده از مواد شیمیایی در این قسمت‌ها بلامانع است ولی در انتهای کار حتما از یک پارچه تمیز استفاده کنید تا سطوح رطوبت نداشته باشند.

تمیز کردن فیلتر آب یخچال و فریزر

یخچال و فریزر را به برق وصل کنید و سپس آن را به جای اصلی خود بر گردانید. فیلتر آب و یخ هر شش ماه یکبار باید تعویض شوند تا بو و مزه آب و یخ تغییر نکند. تعویض فیلترها بهتر است توسط تعمیرکار و افراد متخصص انجام شود، در صورت نیاز می‌توانید به کارشناسان ما در گلدیران اطلاع دهید.

یخچال شما نیاز به تعویض فیلتر دارد؟ از متخصصین حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.

شستشوی یخچال در آخر موادغذایی و بطری‌های تمیز شده را به یخچال برگردانید، و قبل از قرار دادن آن‌ها تاریخ انقضا را بررسی کنید. نکته آخر و تمیز نگهداشتن یخچال و فریزر به یاد داشته باشید تمیز نگهداشتن یخچال و فریزر از تمیز کردن یخچال مهمتر است. با رعایت نکات زیر همیشه یخچالی تمیز و خوشبو خواهید داشت:

  • هیچ مواد غذایی را بیش از سه ماه در یخچال نگه ندارید، با گذشت هر فصل یخچال را بررسی کنید.
  • اگر لکه‌ای در یخچال ایجاد شد، منبع نشت را پیدا کرده و سریع لکه را پاک کنید.
  • استفاده از خوشبو کننده‌ها برای جلوگیری از بو نامطبوع یخچال فریزر. این خوشبو کننده ها شامل: قهوه، زغال مخصوص، نوشابه گازدار یا سودا ، استفاده از عصاره های وانیل و اسطوخودوس، لیمو و... هستند.

توجه کنید زغال‌های بوگیر با زغال‌های پخت‌وپز متفاوت هستند. برای تهیه این زغال‌ها می‌توانید به صفحه فروش لوازم جانبی مراجعه کنید. در آخر این‌که برای اطمینان از سلامت و کارایی یخچال، سرویس دوره‌ای یخچال‌تان را فراموش نکنید و برای این ‌کار حتما از متخصصین حرفه‌ای ما برای تعمیر یخچال فریزرخود کمک بگیرید. ما در گلدیران تمام خدمات سرویس لوازم خانگی را با بهترین کیفیت انجام می‌دهیم. در صورت نیاز به مشاوره به ما اطلاع دهید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۶:۳۲

تمیز کردن لاستیک درب یخچال باید چطوری انجام بشه ومیشه بگید دلیلش چیه انقدر داغه لاستیک؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ ۱۷:۰۳

سلام و وقت بخیر، به دلیل عبور کردن لوله های گاز از دور درب، هنگام کارکرد موتور داغ میشه که طبیعی هست. فاصله های استاندارد از دیواره ها رعایت بشه، کناره ها 5 پشت 10 سانت. اگر یخچالتون داغی غیر عادی پیدا کرده نیاز به مراجعه تکنسین داره. که از طریق لینک زیر میتونید درخواست تعمیر ثبت کنید. برای لاستیک رو هم با یه دستمال نخی مرطوب می تونه تمیز کنید. cs.goldiran.ir/request موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۱:۴۵

فکر میکنم ترموستات یخچال ال جی من مشکل پیدا کرده میتونم از شما کمک بگیرم؟ گارانتیش متاسفانه تموم شده

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۱۳:۲۷

سلام و وقت بخیر، اگر ضمانت و گارانتی دستگاه شما گلدیران هست لطفا از طریق لینک زیر درخواست تعمیر یخچال خود را ثبت کنید. cs.goldiran.ir/request موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۰:۰۴

بهترین بوگیر یخچال کدومه میشه بهم بگید

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۰۹:۰۴

سلام و وقت بخیر برای انتخاب و تهیه بوگیر یخچال پیشنهاد میکنیم که به لینک زیر مراجعه بفرمایید. https://cs.goldiran.ir/product/category/92/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۰۹:۲۲

سلام. اسپری تمیز کننده یخچال برای تمیز کردن استاندارده؟ به یخچال آسیب نمیزنه؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۰:۱۲

سلام و وقت به خیر؛ برای تمیز کردن یخچال پیشنهاد میکنیم از نکات همین مقاله استفاده کنید چون برای استفاده از اسپری تمیز کننده ما نمیتوانیم نظر قطعی بدهیم. پیشنهاد میکنیم با روش های همین مقاله و محتواهای موجود در سایت برای تمیز کردن یخچال اقدام کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۰۹:۳۶

علائم یخچالی که تراز نیست چیه؟ آیا اموزش تصویری تراز یخچال رو دارین؟ تراز کردن یخچال ال جی خیلی سخته که خودم بدون مراجعه تعمیرکار انجام بدم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۰:۱۴

سلام و وقت به خیر؛ یخچالی که تراز نیست معمولا لرزش و صدای غیر طبیعی داره. خیر این آموزش رو نداریم. کارشناسان گلدیران تراز رو انجام میدن و بهتره برای این مورد کارشناس مراجعه کنن. در این لینک میتونید درخواست ثبت کنید تا برای ترازبندی یخچالتون مراجعه بشه: cs.goldiran.ir/request موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۵:۰۶

سوال دارم ایا مطلبی هست که داخلش درباره دکمه های یخچال فریزر یا ساید ال جی و جی پلاس توضیح داده باشید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۶:۴۳

سلام و وقت به خیر؛ بله در لینک‌های زیر کامل در این باره توضیح داده شده: csgl.ir/adf و csgl.ir/ags و csgl.ir/agp موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۵:۰۵

سلام من تمدید گارانتی یخچال رو انجم دادم و خیلی راضی بودم چون واقعا وقتی یخچالم خراب شد اومدن و رایگان تعمیر کردن ممنونم ازتون

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۶:۳۹

سلام و وقت به خیر؛ خوشحالیم که از خدمات گلدیران راضی بودید. ممنون از اینکه نظرتون رو اعلام کردید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۵:۰۲

سلام من به تمام نکاتی که گفتید عمل کردم و خیلی راضی بودم اگر یه غذایی داخل یخچال بو بگیره اونو چیکار میشه کرد؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۶:۳۷

سلام و وقت به خیر؛ اگر باعث بو گرفتن داخل یخچال شد، لطفا به روشی که در این راهنما گفته شده داخل دستگاه رو تمیز کنید. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۵:۰۲

سلام میشه برام ثبت کنین برای سرویس دوره ای یخچال من بیان؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۶:۳۴

سلام و وقت به خیر؛ بله این مورد ثبت شد و برای هماهنگی با شما تماس گرفته میشه. موفق باشید

1 1
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۴:۳۸

سلام شنیدم میگن زغال هم میشه برای رفع بوی بد یخچال داخلش کجاست راسته؟ چقد باید بزارم چجوری باریم کجا بزاریم؟ مواد غذایی بو نمیگیرن؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ۱۵:۲۳

سلام و وقت به خیر؛ شما میتونید زغال بوگیر یخچال رو از قسمت فروشگاه همین سایت تهیه کنید. اینکه در کدام قسمت یخچال قرار بدید تفاوتی نداره و میتونید روی درب یا در کایبن قرار بدید. مواد غذایی بو نمیگیره. موفق باشید

شفیعی
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۳:۱۳

سلام یخچال من مدل نکست هستش, چند جایی تو رفتگی داره ایا قابل تعمیر هست ?

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ۱۴:۱۶

سلام و وقت به خیر؛ این مورد تعمیر نمیشه و به در صورت امکان قطعه تعویض میشه. طور کلی در مورد تعویض قطعه لازم هست درخواست تعمیرات ثبت کنید تا کارشناس در مورد این موضوع با شما تماس بگیرن و شما رو راهنمایی کنن. موفق باشید

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۰:۲۷

سلام یخچال من بوی همه مواد غذایی رو به خورد هم میده و مشکل دیگه هم اینه که آب مواد رو زود میکشه مثلا ماست رو بزارم تو یخچال بعد چندروز کم کم تبدیل به پنیر میشه ?

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ۱۲:۰۲

سلام و وقت به خیر؛ برای رفع این مشکل لطفا به لینک مطالب زیر مراجه کنید: https://cs.goldiran.ir/page/%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D8%A8%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%AF-%DB%8C%D8%AE%DA%86%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84-%D8%AC%DB%8C و در مورد مشکل دوم دمای دستگاه رو دمای متعادل‌تری قرار بدید و بعد بررسی کنید. اگر مشکل مجدد تکرار شد، لطفا برای بررسی دستگاه درخواست تعمیرات ثبت کنید. موفق باشید

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ۱۲:۰۳

سلام .. برای برطرف شدن مشکل برق بدنه احتیاج است دستگاه به سیم ارت متصل شود که برای اینکار میتوانید از برق کار یا تکنسین های شرکت راهنمایی بگیرید.

سید حسین محسنی
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۰۱:۲۳

سلام بدنه دستگاهمون برق داره میشه راهنمایی کنید

در حال ثبت...