چرا از کولر گازی آب چکه میکند و راهکار‌های رفع آن !

۲۶ تير ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
چکه کردن اب از کولر گازی
کولرهای گازی به عنوان یک دستگاه دلپذیر برای لذت بردن از هوای خنک در گرمای طاقت فرسای تابستان، چند سالی است که مورد استقبال قرار گرفته و مهمان خانه‌های مردم شهر­های مختلف، به ویژه شهرهایی با هوای گرم و مرطوب یا به اصطلاح شرجی شده است. افراد زیادی به دلیل سرمای مطلوب کولرگازی از آن استفاده می‌کنند و دوست دارند که دستگاهشان همیشه خوب کار کند. ولی امان از روزی که دستگاه کولر خراب شود!
یکی از ایرادات شایع که مصرف­ کنندگان کولرگازی اغلب با آن مواجه می شوند نشتی آب از پنل کولر است.
اما نگران نباشید چون این موضوع همیشه ایراد نیست! گاهی با رعایت چند نکته برطرف می‌شود، و اگر شما نیز با این مشکل مواجه شدید، ممکن است بتوانید با مطالعه­‌ی این مقاله همچنان از دستگاه لذت بخش خود به راحتی استفاده کنید.
ما راهکارهایی برای رفع ایراد نشتی و آبریزش از کولرگازی را در ادامه خواهیم گفت. علاوه بر این لازم است بدانید، رعایت برخی از این موارد باعث کاهش مصرف برق دستگاه هم می­‌شود. بدین ترتیب شما با یک تیر دو هدف را نشانه می­‌گیرید.

علت جمع شدن آب در پنل کولرگازی ال جی چیست و چرا کولرگازی رطوبت تولید می­کند؟

برای دانستن اینکه چرا گاهی اوقات از پنل کولرگازی آب چکه می­کند، ابتدا لازم است بدانید دلیل تجمع رطوبت در دستگاه چیست؟ و چرا داخل پنل، آب جمع می­‌شود؟ و سپس در ادامه راه حل جلوگیری و یا رفع نشت آب از کولر را برای شما شرح خواهیم داد.
اگر به خاطر داشته باشید زمانی که بیشتر از کولرهای آبی استفاده می­شد، هر سال برای تعویض پوشال و تمیز نمودن محل تجمع آب دستگاه، به پشت بام می‌رفتیم و کولر را برای یک تابستان دیگر آماده می‌کردیم. کولرهای آبی با تولید رطوبت و وزش باد خنک، دمای اتاق ما را کاهش می‌داد. حال با دستگاهی مواجه هستیم که دقیقا برعکس کولر آبی کار می کند و با جذب رطوبت، دمای محیط را متعادل می‌­‍‌‌سازد. در واقع کولرگازی گرما و رطوبت اتاق را جذب می­‌کند، و همان هوای اتاق را پس از عبور از پنل، و جذب گرما دوباره به اتاق باز می­‌گرداند. مانند یک لیوان آب خنک، در هوای گرم!
 همانطور که بر روی یک لیوان آب خنک و گوارا در هوای گرم شبنم ایجاد می­‌شود، بر روی لوله­‌های فلزی داخل کولرگازی که از آن گاز خنک عبور می­‌کند نیز رطوبت تولید می­‌شود.
داخل پنل کولرگازی، سینی تخلیه (درین) وجود دارد که گاهی اصطلاحا ناودانی نامیده می­‌شود. رطوبت در این منبع جمع شده و پس از رسیدن به حفره‌ی تعبیه شده برای خروج آب، تخلیه می­‌شود. حال اگر به هر علتی این رطوبت از دستگاه خارج نشود، ممکن است شما شاهد یکی از موارد زیر باشید:
  1. نشتی و آبریزش از پنل کولرگازی
  2. پرتاب یخ از پنل کولرگازی
  3. پرتاب آب از پنل کولرگازی
  4. یخ زدگی داخل پنل کولرگازی
برای رفع مشکل نشتی آب کولرگازی ال جی و جلوگیری از آبریزی پنل کولر، موارد زیر را بررسی و رعایت نمایید:

    به لوله‌ی تخلیه­‌ی رطوبت ( درین ) کولرگازی ال جی توجه کنید!

گاهی به دلیل گرفتگی لوله، آب از محل ناودانی داخل کولرگازی تخلیه نمی­‌شود؛ پس از مدتی سینی درین پر می­شود و سپس از پنل سرازیر می­‌شود. گاهی لوله‌ی تخلیه­‌ی کولرگازی در داخل دیوار قرار داده شده و توکار است. در این شرایط امکان بررسی لوله درین به سادگی وجود ندارد. در صورتی که با رعایت موارد بعدی مشکل رفع نشود، برای رفع عیب کولر نیاز به بررسی و تعمیر از سوی کارشناس می­‌باشد.
کولر گازی ال جی شما نیاز به تعمیر دارد؟ از تکنسین‌های حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.
اما اگر لوله کشی تخلیه رطوبت دستگاه، به صورت روکار و قابل مشاهده و دسترسی است، موارد زیر را بررسی نمایید:
  • لوله‌ی تخلیه­‌ی رطوبت تا‌خوردگی و پیچ­ خوردگی نداشته باشد.
  • لوله از محل اتصال به دستگاه جدا نشده باشد.
در صورت قطع شدن لوله از محل اتصال، برای نصب مجدد لوله می‌­توانید از تکنسین­‌های ماهر گلدیران کمک بگیرید.
لوله تخلیه کولر گازی ال جی

    محل تخلیه‌ی رطوبت ( درین ) کولرگازی ال جی را بررسی کنید!

  • برخی مواقع به دلیل اینکه محل قرارگیری کولرگازی تا محل فاضلاب، فاصله­‌ی زیادی دارد، سطل و یا ظرفی زیر دستگاه قرار داده می‌­شود و لوله‌ی تخلیه درسطل قرار می­‌گیرد، تا آب در آن جمع شود.
معمولا ممکن است طی روز، خالی نمودن سطل آب را فراموش کنید، و هنگامی متوجه این موضوع شوید که دیگر دیر است، و آب از پنل سرازیر شده، و به وسایل زیر دستگاه آسیب رسانده است.
بنابراین اگر محل تخلیه­‌ی درین کولرگازی شما سطل می­‌باشد، دقت لازم را برای خالی نمودن به موقع آن داشته باشید.
  • در صورتی که لوله­‌ی تخلیه به فاضلاب وصل است، محل فاضلاب را بررسی کنید. ممکن است به دلیل گرفتگی فاضلاب، رطوبت داخل کولر بماند و از پنل چکه کند.

    به فاصله‌ی کولرگازی ال جی تا محل تخلیه‌ی رطوبت دقت داشته باشید!

فاصله‌ی زیاد پنل کولرگازی تا محل تخلیه، باعث کند شدن جریان آب، و برگشت آب از پنل کولرگازی می‌شود.
فاصله‌­ی استاندارد از پنل تا محل تخلیه، به صورت دقیق قابل تخمین نیست؛ زیرا بستگی به شیب سرازیری لوله، قطر لوله و... دارد؛ اما توصیه می‌شود، این فاصله بیشتر از 3 متر نباشد. همچنین، قطر لوله درین، نباید کمتر از 1 اینچ باشد.
در شرایطی که فاصله­‌ی پنل تا محل تخلیه زیاد است، برخی برای جلوگیری از نشتی آب، از پمپ تخلیه (درین) استفاده می‌کنند.
در صورتی که شما نیز از پمپ درین استفاده می­‌کنید و کولرگازی شما نشتی آب دارد، ممکن است پمپ دچار مشکل شده باشد. در این صورت پمپ درین نیاز به تعمیر دارد.
محل تخلیه کولر گازی ال جی

    نحوه‌­ی اتصال، لوله‌­ی تخلیه رطوبت کولرگازی ال جی را مورد بررسی قرار دهید!

  • نحوه‌­ی اتصال لوله، برای جلوگیری از نشتی آب، بسیار اهمیت دارداگر لوله به سمت بالا هدایت شده باشد، آب تخلیه نمی­‌شود و از پنل سرازیر خواهد شد.
  • هنگام نصب لوله‌ی تخلیه، باید شیبی حدود 3 درجه به سمت پایین، برای لوله درین در نظر گرفته شود، تا آب به راحتی جریان پیدا کند. معمولا شرکت ها هنگام نصب دستگاه، این استاندارد را رعایت می‌کنند، اما اگر شما خودتان لوله را جا به جا کرده‌اید، به این مورد توجه کنید.
  • عایق بندی لوله­‌ی گاز کولرگازی نیز بسیار اهمیت دارد. در صورتی که عایق لوله‌­ی مبرد کولرگازی از بین برود، به دلیل خنک بودن لوله، بر روی آن رطوبت ایجاد می­شود و چکه می‌­کند. این خرابی عایق ممکن است، در هر قسمت از لوله مسی دستگاه پدید بیاید و حتی ممکن است کنار پنل نیز نباشد؛ بلکه در مسیر اتصال موتور دستگاه تا پنل، قسمتی از عایق جدا شود و نشتی آب در آن بخش مشاهده گردد.

    نحوه‌ی نصب کولرگازی ال جی چگونه است؟ آیا استاندارد‌های نصب کولرگازی رعایت شده است؟

معمولا هنگام نصب پنل کولرگازی، کارشناسان نصب با یک تراز بنایی، محل دقیق نصب کولر را تعیین می­‌کنند، تا دستگاه در یک خط افقی نصب شود. چنانچه این ترازبندی رعایت نشود، آب از سمتی که شیب دارد سرازیر می­‌شود. در این مورد نیز معمولا شرکت‌ها هنگام نصب توجه لازم را دارند. اما اگر دستگاه شما دقیقا پس از نصب و روزهای ابتدایی کارکرد نشتی آب دارد، ممکن است به دلیل نصب غیر اصولی و عدم ترازبندی صحیح پنل باشد.

    برای استفاده­‌ی بهینه، فیلتر کولرگازی ال جی را شستشو دهید و به سرویس کولرگازی توجه داشته باشید!

دستگاه‌های کولرگازی، معمولا یک یا دو عدد فیلتر هوا دارند، که به آن‌ها پیش فیلتر نیز گفته می­‌شود. این فیلتر برای جلوگیری از گردش غبار در پنل و عدم عبور ذرات از آن می­‌باشد. توصیه می­‌شود این فیلتر را هر دو هفته یکبار بشویید، زیرا عدم توجه به شستشوی آن باعث موارد زیر می­‌شود:
  • انسداد در مسیر جریان رطوبت و در نهایت نشتی آب از کولرگازی
  • انسداد در مسیر تخلیه‌ی رطوبت و پرتاب آب از پنل کولرگازی
  • ایجاد برفک در پنل به دلیل عدم خروج آب از لوله­‌ی تخلیه کولرگازی
  • پرتاب یخ از پنل به دلیل عدم خروج آب از لوله­‌ی تخلیه کولرگازی
  • کاهش سرمادهی کولر گازی ال جی به دلیل کاهش تبادل دمایی و گردش هوا
  • افزایش مصرف برق به دلیل کاهش تبادل دمایی در کولرگازی

روش شستشوی فیلترهوای کولرگازی ال جی:

فیلتر هوای کولرهای گازی ال جی، در برخی مدل‌ها، زیر قاب پنل کولرگازی و در برخی مدل ها، بالای دستگاه قرار دارد. قبل از اقدام به خارج نمودن فیلتر هوای کولرگازی، دستگاه را خاموش نموده و برق ورودی به دستگاه را قطع نمایید. برق ورودی کولرهای گازی معمولا به واسطه‌ی یک فیوز مینیاتوری، تامین می­‌شود. فیوز را در حالت خاموش قرار دهید.سپس فیلتر هوا را شستشو داده و مجدد در محل مربوط قرار دهید. برای انجام اصولی این موارد، بهتر است چگونه فیلترکولر گازی ال جی را تمیز کنیم را مطالعه نمایید.

 " سرویس دوره ای" راهی برای افزایش عمر هر دستگاه :

در کولرهای گازی دو قسمت برای تبادل دمایی و جریان یافتن گاز بین پنل و یونیت بیرونی وجود دارد، که لازم است به صورت دوره‌ای، از سوی کارشناسان ماهر سرویس شود.
عدم توجه به این موضوع، علاوه بر خطر نشتی آب، ممکن است باعث سرمادهی یا گرمادهی ضعیف، کاهش تبادل دمایی، عدم گردش هوا و در نهایت مصرف بالای برق به دلیل افزایش کارکرد کمپرسور شود.
همانطور که در تصویر می‌بینید، کولرگازی دو کویل با ورقه‌های فلزی بسیار نزدیک به هم دارد. به این ورقه‌های آهنی فین گفته می‌شود. بین این فین‌ها پس از مدتی کثیف می‌شود و امکان گردش هوای دستگاه را محدود می‌کند. وقتی گردش هوا کم می‌شود، موتور دستگاه دائم با دور بالا و حداکثر توان کار می‌کند تا سرمایش مطلوب ایجاد شود و انرژی به دلیل این گرفتگی در کویل دستگاه اتلاف می‌شود.
  
کندانسور کولر گازی ال جیسرویس دوره ای کولر گازی ال جی
 
پیشنهاد ما به شما این است که برای استفاده‌­­ی بهینه، افزایش بازدهی، کاهش مصرف برق کولر گازی و جلوگیری از خرابی های احتمالی کولرگازی ال جی، هر شش ماه یکبار کولرگازی خود را سرویس نمایید.
با توجه به اینکه امکان سرویس پنل و کندانسور دستگاه، به سادگی وجود ندارد و نیاز به تجهیزات خاصی برای پاکسازی کویل های کولر می­‌باشد، می‌توانید از کارشناسان متخصص گلدیران برای سرویس کولرگازی ال جی خود کمک بگیرید، البته خواندن مقاله 7 نکته‌ بسیار مهم برای تعمیر کولر گازی ال جی کمک بسیاری برای اطلاع از سرویس و فواید آن به شما خواهد کرد.
با انتخاب این گزینه، شما هزینه‌ی کمتری، نسبت به هزینه‌های مصرف برق دستگاه پرداخت می­­­‌کنید و استفاد‌ه‌ی بهینه، همراه با بازدهی بیشتر از کولرگازی خود خواهید داشت.

کلام آخر

توصیه‌ی ما به شما این است که همیشه از محصولات دارای گارانتی استفاده نمایید، تا بتوانید از خدمات شرکت پشتیبانی، در هنگام مشکلات استفاده کنید. در مورد نشتی آب کولرگازی ال جی، در صورتی که موارد گفته شده را انجام داده‌اید و در نهایت دستگاه همچنان ایراد نشتی آب دارد، لازم است کولرگازی توسط تکنسین بازدید شود، تا علت فنی دستگاه مشخص و ایراد برطرف گردد.
شما می‌توانید برای بررسی و رفع ایراد آبریزی پنل کولرگازی ال جی، از تکنسین‌های متخصص گلدیران کمک بگیرید تا کارشناسان ما برای تعمیرات کولرگازی ال جی اقدام نموده و ایراد را فورا بررسی نمایند.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

در حال ثبت...