کامل‌ترین راهنمای خرید کولر گازی ال جی

۱۵ مرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
 
امروزه با پیشرفت بشر در عرصه‌های مختلف و با توجه به گرم شدن جو زمین، و بالارفتن میانگین دمای هوا در فصل تابستان، و کم شدن منابع آبی و کوچک شدن فضاهای مسکونی و اداری، لزوم استفاده از کولرهای گازی بیش از پیش احساس می‌گردد. به علت وجود رطوبت و آلودگی درکولرهای آبی، که سبب رشدِ انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌گردد و عامل ایجاد بسیاری 
از آلرژی‌ها یا سرما خوردگی‌های مداوم در تابستان می‌شود، استفاده از کولرهای آبی طرفداران کم‌تری پیدا کرده است. لذا جهت انتخاب کولرهای گازی ، می‌بایست قبل از اقدام به خرید، دقت بالایی داشت. زیرا اگر انتخاب مناسبی در این زمینه صورت نگیرد، مشکلات زیادی از جمله صرف هزینه و زمان، متوجه مشتری خواهد شد. اگر محصولی را انتخاب کنید که دارای خدمات پس از فروش باشد، خیال خود را در طول مدت استفاده از دستگاه نیز راحت کرده اید. گلدیران با سابقه‌ی طولانی در ارائه خدمات پس از فروش، همراهی مطمئن برای طول مدت استفاده از محصولتان است.

1. چه نوع کولر گازی بخریم ؟

انواع کولرگازی
در ابتدا جهت بهترین انتخاب می‌بایست با انواع کولر گازی آشنا شوید، تا بتوانید منتاسب‌ ترین محصول را جهت محل خود انتخاب کنید. کولر گازی‌ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند:
  • کولر گازی پنجره‌ای
  • کولر گازی پرتابل
  • کولر گازی اسپیلت
  • کولرهای ایستاده
برای اینکه با هر کدام از مدل‌های کولر گازی آشنا شوید و اطلاعات بیشتری بدست آوردید، پیشنهاد می کنیم مقاله دانستنی‌های انواع کولر گازی‌ را مطالعه کنید.

2. کولر گازی چندهزار بخریم؟

یکی از نکاتی که در انتخاب و خرید کولر گازی رعایت آن بسیار مهم است، این است که بدانیم با توجه به فضا و متراژ محیط خود چه نوع و چه ظرفیت کولر گازی خریداری کنیم، تا آن سرمایش دلخواه و مطلوبی که می‌خواهیم را داشته باشد. برای همین در ادامه ما یک ظرفیت سنجی حدودی را برایتان بیان کردیم. این ظرفیت سنجی تقریبی برای مکان های مسکونی که تابش مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد بیان شده است. مساحت محیط یکی از عوامل مهم در ظرفیت سنجی می‌باشد و می‌بایست در نظر گرفته شود. بهتر است برای اینکه انتخابتان صحیح و درست انجام شود حتما از راهنمایی کارشناسان متخصص در فروشگاه‌های مجاز گلدیران استفاده کنید.

ظرفیت سنجی تقریبی ( سرانگشتی)

جهت فضاهای تا متراژ 12 متر مربع                          کولر 9000 BTU
جهت فضاهایی با متراژ 12 تا 18 متر مربع                  کولر 12000 BTU
جهت فضاهایی با متراژ 18 تا 35 متر مربع                  کولر 18000 BTU
جهت فضاهایی با متراژ 35 تا 50 متر مربع                  کولر 24000 BTU
جهت فضاهایی با متراژ 50 تا 70 متر مربع                  کولر 30000 BTU

3. برای خرید کولر گازی چه شرایطی را باید در نظر بگیریم ؟

شرایط خرید کولر گازی
 
به طور کلی برای انتخاب کولر گازی می بایست به موارد زیر توجه نمود:

_ نوع کاربری محل استفاده از کولرگازی

الف) مسکونی
ب) اداری
ج) تجاری
 
نوع کاربری یعنی در چه محلی قرار است دستگاهِ خریداری شده نصب شود، که با توجه به فضا و شرایط استاندارد آن، محصول را خریداری کنید. بنابراین با توجه به 3 دسته بندی بیان شده در محیط‌های مختلف، شرایط انتخاب نوع و مدل کولر گازی متفاوت است.

_ شهر محل نصب کولر گازی

الف) شمال ایران
ب) تهران
ج) جنوب ایران
با توجه به اینکه میانگین دمای هوای شهر‌های کشورمان در فصل تابستان متفاوت می‌باشد، لذا در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شهر، از عوامل موثر در ظرفیت سنجی می‌باشد. امکان دارد بدون توجه به شهر محل نصب، انتخاب درستی در هنگام خرید کولر گازی انجام ندهید. باتوجه به شرایط آب و هوایی انتخاب دستگاه نیز متفاوت می‌شود. بهترین راهنما برای انتخاب، پرسش از کارشناسان فروشگاه‌های مجاز گلدیران می‌باشد، تا باتوجه به شهر و فضای مورد نیاز انتخاب درستی انجام دهید.

_ میزان تابش نور مستقیم خورشید

بر اثر تابش خورشید بر روی دیوار‌ها، پنجره‌ها و سقف، گرمای زیادی وارد محیط می‌گردد. لذا محل نصب دستگاه از نظر تابش نور خورشید، جهت انتخاب ظرفیت مناسب بسیار مهم و تاثیر گذار می‌باشد.
 

- تعداد افراد ساکن در محل نصب گازی


دمای بدن
 
دمای طبیعی بدن انسان که از طریق دهان و در حالت استراحت اندازه‌گیری می‌شود برابر است با 0٫4±36٫8 درجه سانتی گراد، و نرمال آن جهت آسایش، بین 20 تا 26 درجه سانی گراد می‌باشد، با وجود این اختلاف دما همیشه گرمای زیادی از بدن وارد محیط می‌گردد، که میزان آن جهت محاسبه بار برودتی تاثیر گذار می‌باشد.

_ شکل هندسی محیط نصب دستگاه

همواره در زمان ظرفیت سنجی می‌بایست شکل هندسی محیط نیز مد نظر قرار گیرد و محل نصب بصورتی انتخاب گردد که جریان هوا در محیط وجود داشته باشد. به طور مثال در محیطی که مستطیل شکل است، می‌بایست دستگاه طوری نصب گردد که جریان هوا در طول کل فضا گردش داشته باشد و اگر در عرض محیط نصب گردد ممکن است سرمایش مناسبی در تمام فضای محیط ایجاد نشود.

4. بهتر است کولرگازی چه کمپرسوری داشته باشد ؟

 
انواع کمپرسور
 
برای اینکه بهتر با کمپرسور کولر گازی‌ها آَشنا شوید، قبل از هر چیز بهتر است بدانید که کمپرسور چیست؟ کمپرسور در معنای فنی آن به این صورت تعریف می‌شود که، در صنعت تبرید، کمپرسور را بنام قلب واحد تبرید می‌نامند و به دستگاه مکانیکی گفته میشود که با کاهش حجم گازها، فشار آنها را افزایش می‌دهد. از کمپرسورها برای فشرده‌کردن گازها استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورها با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده، آن را فشرده می‌کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد.

انواع کمپرسور مورد استفاده در کولرهای گازی اسپلیت:

  1. کمپرسور پیستونی (Reciprocating Compressors)
  2. کمپرسور روتاری (Rotary Compressors)
  3. کمپرسور اسکرال (Scroll Compressors)
در کولر گازی‌‌ها یکی از این 3 نوع کمپرسور وجود دارد، حال اینکه دقیقا این کمپرسورها چه عملکردی و فرقی دارند مربوط به عملکرد فنی دستگاه می‌شود و برای خرید کولر گازی بهتر است خیلی نگران نوع کمپرسورها نباشید. پیشنهاد ما به شما این است بهتر است کولر گازی که کمپرسور اینوتر دارد را خریداری کنید که در ادامه درباره اینورتر توضیح دادیم..

آیا انتخاب کولر گازی اینورتر مهم است ؟

 
اینورتر
 
فناوری کولرهای اینورتر برخلاف کولرهای معمولی که از کمپرسوری با سرعت ثابت بهره می برد، از کمپرسور با سرعت متغیر استفاده می‌کند. این بدان معنی است که، فناوری اینورتر در هنگام راه اندازی توان کمتری نیاز داشته و بهتر می تواند دمای هوای محیطی که ما در آن قرار داریم را تنظیم کند .   کولرهای گازی اینورتر بین 60 الی 65 درصد باعث کاهش مصرف انرژی می شوند.
کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی، انرژی بیشتری را جهت خنک تر کردن هوا مصرف می کنند. به همین منظور شرکت گلدیران نماینده رسمی محصولات LG Electronics در راستای حمایت از مصرف کننده، محصولات کم مصرف خود را با بالاترین رده انرژی به بازار معرفی نموده است. اکنون گلدیران و LG Electronics می توانند ادعا کنند با تکنولوژی جدید محصولات خود، هزینه ها را تا 60 درصد کاهش می دهند. 

6. نگرانی عامه مردم به مصرف برق کولرهای گازی

 
مصرف برق
اهمیت روز افزون مصرف بهینه انرژی (آب, برق و گاز) پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مشتریان را به میزان انرژی مصرفی لوازم خانگی در هنگام خرید حساس نموده است. بسیاری از شرکت‌ها و واردکنندگان سودجو از این حساسیت سوء استفاده نموده و با درج اطلاعات غیر صحیح, میزان مصرف انرژی محصولات خود را به میزان قابل قبول اعلام داشته و نسبت به گمراه نمودن مشتریان اقدام می‌نمایند. بدین منظور، نحوه محاسبه میزان مصرف انرژی (برق) کولرهای گازی و اطلاع رسانی دقیق به مشتری از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد.
نکته: بدون استفاده از فناوری اینورتر هیچ یک از دستگاههای تهویه مطبوع، قابلیت دستیابی به سطح مصرف انرژی بالاتر از Bرا ندارند.(به استثناء ظرفیت 9000 در حالت آزمایشگاهی).

نحوه محاسبه میزان بازدهی دستگاه‌ها ( سرمایش و گرمایش)

نکته : بازدهی در حال سرمایش را با EER و در حال گرمایش را با COP نشان داده می شود

روش اول:

(بازدهی در گرمایش) COP= وات ظرفیت گرمایش / وات مصرفی (آمپر * 220)
(بازدهی در سرمایش) EER= وات ظرفیت سرمایش / وات مصرفی (آمپر * 220)

روش دوم:

(بازدهی در گرمایش) COP= ظرفیت گرمایش BTU/ وات مصرفی (آمپر * 220) / 3.412
(بازدهی در سرمایش) EER= ظرفیت گرمایش BTU/ وات مصرفی (آمپر * 220) / 3.412
به عنوان مثال روش محاسبه بازدهی انرژی (حالت سرمایش) یک دستگاه کولر گازی با ظرفیت 9000 به شرح زیر می باشد:
(بازدهی در سرمایش) EER:
9000 / 809 /3.412=3.2
با توجه به اطلاعات موجود در کاتالوگ های مختلف، می توان از هر دو روش فوق استفاده کرد که نتیجه آن یکسان می باشد. اصول کلی مقایسه بازدهی واقعی و غیرواقعی دستگاه‌ها، میزان بازدهی انرژی(EER & COP)در همه ظرفیت ها یکسان نمی‌باشد. با افزایش ظرفیت دستگاهها بازدهی(EER & COP)کاهش می یابد.

مقایسه میزان بازدهی دستگاه‌های موجود در بازار بر اساس جداول ارائه شده (برند: LG)

(بازدهی در حالت گرمایش) COP

COP

Energy Grade

COP > 3.60

A

3.60≥ COP>3.40

B

3.40≥COP>3.20

B

3.20≥ COP >2.80

D

2.80≥ COP> 2.60

E

2.60≥COP > 2.40

F

2.40≥ COP > 2.20

 

(بازدهی در حالت سرمایش) EER

EER

Energy Grade

EER > 3.20

A

3.20≥ EER>3.00

B

3.00≥EER>2.80

B

2.80≥ EER >2.60

D

2.60≥ EER> 2.40

E

2.40≥EER > 2.20

F

2.20≥ EER > 2.00

G

قصد خرید یک تلویزیون جدید را دارید؟ پس حتما کامل‌ترین راهنمای خرید تلویزیون را مطالعه کنید.

LG(inverter)

میزان بازدهی

ظرفیت

4.1

EERبازدهی در حالت سرمایش

9000 BTU

4.21

COPبازدهی در حالت گرمایش

3.47

EERبازدهی در حالت سرمایش

12000 BTU

3.81

COPبازدهی در حالت گرمایش

3.47

EERبازدهی در حالت سرمایش

18000 BTU

3.82

COPبازدهی در حالت گرمایش

3.21

EERبازدهی در حالت سرمایش

24000 BTU

3.62

COPبازدهی در حالت گرمایش

7. فایده خرید کولر گازی با گارانتی چیست ؟

گارانتی
 
در بازار هم می‌توان کولر با گارانتی خرید و هم کولر بدون گارانتی، و معمولا کولر های غیر‌گارانتی به کولر‌های بانه‌ای در بازار معروف هستند و شاید بتوان مارک‌های معتبر را با قیمت‌های خیلی پایین خریداری نمود. حال این سوال بوجود می‌آید، آیا کولری که خریداری شده است اصلی می‌باشد یا فقط برچسب برند مورد نظر بر روی آنها چسبانده شده است؟
لازم است بدانید 90 درصد کولرهایی که در بازار بنام‌های اوجنرال و ال جی به صورت غیر گارانتی با قیمت پایین و به نام‌های اینورتر فروخته می‌شود، کولر‌های چینی با مارک‌های متفرقه هستند، که فقط برچسب ال جی و اینورتر بر روی آنها حک شده است، و در برخی موارد مشتری شاید 2 الی 3 میلیون هزینه بالاتر بابت برچسب را پرداخت می‌نماید، که اگر بابت این قضیه آگاه باشد این هزینه بالا را پرداخت نمی کند.

مشکلاتی که در خرید کولر‌های غیر گارانتی مردم با مواجه هستند

  • مصرف بالای برق و پرداخت هزینه‌های گزاف قبض برق
  • نصب کولر گازی توسط افراد غیر متخصص و مبتدی، که بعضا مشاهده شده که این افراد سبب آسیب به دستگاه شده‌اند
  • دریافت هزینه‌های بالای نصب از مشتری
  • عدم پیگیری خرابی های کولر گازی
  • پرداخت هزینه بالای قطعات، که ممکن است قطعه مورد نظر قیمتی پایین تر داشته باشد
  • موجود نبودن قطعات اصلی در ابتدای نصب و یا چندین ماه پس از نصب

کلام آخر :

برای خرید هر محصولی، برای اینکه بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم، نیاز است اصول و استاندارد خرید آن دستگاه را بدانیم، تا محصول را برای سال‌های طولانی با بهترین عمکرد داشته باشیم، تا نگرانی تعمیر کولر گازی و مشکل در کارکرد دستگاه را به حداقل برسانیم. گلدیران از هنگام خرید دستگاه با تکنسین‌های متخصص در زمینه نصب محصول، همراه شماست و می‌توانید در طول مدت استفاده از محصول از خدمات سرویس دوره‌ای برای کمک به عمر و حفظ کیفیت محصول استفاده کنید. همینطور برای جلوگیری از هزینه‌های گزاف تعمیرات با تمدید گارانتی محصول خود را بیمه کنید، تا در هنگام خرابی‌های ناگهانی، پرداخت هزینه‌های تعمیرات را به حداقل برسانید. قصد ما در این مقاله این است که اطلاعات مورد نیاز برای خرید کولرگازی را داشته باشید تا محصول را به بهترین شکل، بسته به نیاز خود انتخاب کنید.
 همچنین اگر مشکل یا سوالی در این رابطه داشتید خوشحال می‌شویم آن را در نظرات برای ما بنویسید تا به شما کمک کنیم.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

اکبر زینلی
۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۲۲:۱۰

با سلام و عرض خدا قوت بنده یک اتاق به مساحت 90 دارم که تا زیر سقف سرامیک شده است و ارتفاع سقف آن نیز 2.60هست آیا یک کولر24000جوابگو هست که نصب کنم

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ۰۸:۰۳

سلام و وقت به خیر؛ برای اعلام ظرفیت کولر گازی متناسب با محیط لازم هست کارشناسی محیط انجام بشه. به طور کلی برای محیط 90 متر دستکاه 24000 پیشنهاد نمیشه. موفق باشید

سعید بازرگان
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۰۲:۳۰

با عرض سلام و تشکر از شما جناب مهندس محمدی همیشه اطلاعات جامع و کاملی در اختیار همه گذاشته و راهنمایی میکنید و به شخصه همیشه از راهنمایی های شما بهترین ها حاصل شده و کمال تشکر را دارم ممنون

ناصری
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ ۲۰:۵۶

ضمن تشکر از راهنمایی های دقیق و مبسوط، ممکنه لطفا بفرمایید آیا دمای انتخابی تاثیری در میزان برق مصرفی دارد؟ اگر بله، راهنمایی بفرمایید به چه میزان؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۵/۲۷ ۰۸:۰۸

سلام و وقت به خیر؛ بله هر چقدر اختلاف دمای اتاق با دمایی که انتخاب می‌کنید بیشتر باشد دستگاه با قدرت بالاتر و مصرف انرژی بالاتر کار می‌کند. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۰۸:۳۱

خسته نباشید از نظر صرفه جویی در هزینه و قدرت خنک کنندگی بهترین مدل کولر گازی ال جی اینورتر هستش؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۲۹

سلام و وقت به خیر؛ بله کولرهای گازی اینورتر صرفه‌جویی بیشتر و قدرت خنک کنندگی بالاتری دارن. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۰۸:۲۹

سلام بعد از خرید خودم میتونم با دفترچه راهنمای کولر گازی ال جی نصب رو انجام بدم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۲۸

سلام و وقت به خیر؛ نصب کولر گازی خیلی تخصصی هست، تجیهزات زیادی نیاز داره و مراحل زیادی داره. لازمه نصب این دستگاه از طرف کارشناس انجام بشه. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۰۸:۲۸

خیلی ممنون از مطالب خوبتون فقط یه سوال امکانش هست دفترچه راهنمای کولر گازی ال جی اینورتر رو هم به مقاله اضافه کنید؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ ۱۲:۲۲

سلام و وقت به خیر؛ این امکان هست اما با توجه به اینکه ما مدل دقیق دستگاه شما رو نداریم لطفا از لینک زیر پس از جستجوی مدل دستگاهتون، دفترچه راهنما رو جستجو و دانلود کنید: http://cs.goldiran.ir/request/manuals موفق باشید

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۶:۲۷

خیلی ممنون از نظرتون، قراره این دست مقالات رو ادامه بدیم و امیدواریم که ادامه‌اش را هم دوست داشته باشید.

۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۰۲:۰۳

با تشکر از جناب مهندس محمدی مطالب بسیار کامل و جامع و مفید و دقیق بود و راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب کولر گازی مناسب و با کیفیت و مقرون به صرفه بود... به امید کسب موفقیتهای روزافزون ....

در حال ثبت...