چرا دمای داخلی یخچال تغییر می‌کند و همه‌چیز را به‌هم می‌ریزد؟

۰۲ خرداد ۱۳۹۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

دمای یخچالبگویید ببینم، سبزی خوردن‌هایی که طبقه اول یخچال گذاشته بودید یخ زده‌اند یا مواد غذایی‌تان تند تند فاسد می‌شوند؟ فکر می‌کنید دمای طبقات یخچال متفاوت است؟ یا فکر می‌کنید مشکل از درجه یخچال باشد؟ علت بالا رفتن دمای یخچال را نمی‌دانید؟ مطمئنم تا وقتی که مشکلی برای مواد غذایی داخل یخچالتان پیش نیامده بود اصلاً فکرش را نمی‌کردید که تنظیم درجه یخچال اینقدر مهم باشد! در مقاله امروز گلدیران همراه ما باشید تا با نحوه تنظیم دمای یخچال فریزر ال جی، نحوه تنظیم دمای یخچال ال جی، دمای یخچال ساید ال جی، تنظیم دمای یخچال ال جی در زمستان، عیب‌یابی یخچال فریزر و اینکه ترموسات چیست و چه کاری در یخچالتان انجام می‌دهد آشنا شوید. بعد از خواندن این مقاله دیگر نگران فاسد شدن یا یخ زدن پی‌درپی موادغذایی در یخچالتان نخواهید بود!

چرا دمای داخلی یخچال تغییر می‌کند و همه‌چیز را به‌هم می‌ریزد؟

به‌هم ریختن دمای داخلی یخچال دلایل عجیب‌وغریبی ندارد؛ معمولاً یا دمای محیط بیرونی به دلایل مختلفی از جمله تغییر فصل تغییر می‌کند و روی دمای داخلی یخچال تاثیر می‌گذارد، یا ترموستات یخچال بازی در می‌آورد، یا اینکه لاستیک یخچال خراب شده و هوا داخل آن می‌رود.

تاثیر دمای هوای محیط روی دمای داخل یخچال

در زمستان، دمای هوای داخل خانه به طور طبیعی پایین‌تر است؛ همین امر ممکن است باعث کاهش دمای داخلی یخچال شما شود و در نتیجه آن مواد غذایی دچار یخ‌زدگی شوند. در تابستان ممکن است عکس این مساله اتفاق بیافتند و به دلیل گرمای هوای محیط، دمای داخل یخچال هم افزایش پیدا کند.

تغییر دما یخچالبرای اینکه تاثیر تغییرات فصلی روی دمای یخچالتان به حداقل برسد، اول از همه سعی کنید دمای محیط را در تعادل نگهدارید و بعد دمای یخچال فریزر را مطابق با دمای محیط تنظیم کنید. طبق تحقیقات، تغییر دمای محیط حتی وقتی در یخچال بسته بماند نیز باعث تغییر دمای یخچال و فریزر خواهد شد. باز گذاشتن در یخچال هم تاثیر مشابهی دارد و منجر به بیرون رفتن هوای سرد از داخل یخچال به محیط اطراف و وارد شدن هوای گرم به داخل یخچال می‌شود. مورد دیگری که باید حتماً به آن توجه کنید، وجود هرگونه آسیب در لاستیک‌های دور در یخچال است. این مشکل هم می‌تواند به تغییر دمای داخلی یخچال و فریزر بیانجامد که همه این موارد در نوع خود به مواد غذایی و در نهایت سلامت ما آسیب خواهند رساند. در مورد تنظیم دمای یخچال در بخش‌های بعدی همین مقاله صحبت خواهیم کرد؛ فعلاً عجله نکنید و بیایید با ترموستات یخچال، درجه ترموستات یخچال در زمستان و تاثیری که در تنظیم دما دارد آشنا شویم.

ترموستات یخچال چیست؟

دمای داخلی یخچال توسط ترموستات تنظیم می‌شود. تا حالا دقت کرده‌اید که گاهی اوقات یکدفعه صدای یخچالتان قطع می‌شود؟ این عمل کار ترموستات یخچال است. اگر یخچال قطعه ترموستات را نداشته باشد یا ترموستاتش دچار مشکل شود یکسره کار می‌کند و دمای آن دچار افزایش یا کاهش شدید می‌شود. این قطعه که معمولاً داخل یخچال قرار دارد، اختیار کنترل دمای داخل یخچال را به شما می‌دهد. به عبارت دیگر شما وقتی درجه یخچال را می‌چرخانید و آن را روی عددی قرار می‌دهید، به ترموستات دستور داده‌اید که وقتی دمای یخچال به آن درجه رسید، کمپرسور خاموش شود. کمپرسور تا زمانی که دما در اندازه درخواستی شما باقی مانده خاموش می‌شود؛ اما در صورتی که به دلایل مختلف دما کم و زیاد شود، دوباره شروع به کار می‌کند، تا دما به آن نقطه برسد. در نهایت، اگر دمای یخچالتان بیش‌ازحد سرد یا بیش‌از‌حد گرم است، حتماً سالم بودن ترموستات را چک کنید

ترموستات

تست کردن ترموستات یخچال

اگر کمپرسور یخچال شما به طور دائمی در حال کار است، یعنی یخچال دائماً هوای سرد تولید می‌کند و باعث یخ‌زدگی مواد غذایی خواهد شد. البته این ایراد به کمپرسور ارتباطی ندارد و مستقیماً به خرابی ترموستات یخچال فریزر مربوط می‌شود. پس برای تست ترموستات لازم نیست کار خاصی بکنید؛ به صداهای یخچال گوش کنید و ببینید که آیا کمپرسورِ زبان‌بسته دارد بی‌وقفه کار می‌کند یا نه! اگر هم حس کردید مشکلی وجود دارد اصلاً نگران نباشید؛ به تعمیرکاران متخصص ما اطلاع دهید و بقیه کارها را به آن‌ها بسپارید.

یخچال ال جی شما نیاز به تعمیرات دارد؟ از تکنسین‌های حرفه‌ای گلدیران کمک بگیرید.

درجه یخچال روی چند باشد ؟

دمای ایده‌آل برای مواد غذایی داخل یخچال، صفر درجه سانتی‌گراد یا حداقل بین 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد است. ترموستات را طوری تنظیم کنید که دمای یخچال روی این اعداد قرار بگیرد.

درجه یخچال ساید ال جی در زمستان و تنظیم درجه یخچال در ترموستات ولومی

در بیشتر ترموستات هایی که به شکل ولومی هستند، درجه‌ها معمولاً در بازه عددی 1 تا 5 مشخص می‌شوند. وقتی عدد روی 1 تنظیم شود، سرمای یخچال کمتر و هر چه به سمت 5 نزدیک شوید، سرمای یخچال بیشتر خواهد بود. برای رسیدن به دمای نرمال، آن را روی عدد 3 قرار دهید

دمای یخچال

 

تنظیم درجه یخچال در ترموستات اهرمی

درجه یخچال اگر مدل ترموستات یخچال شما از نوع اهرمی باشد، به احتمال زیاد درجه‌ها به شکل min یا cold تا max یا colder درج شده‌اند. در یخچال در این حالت هم برای رسیدن به دمای بهینه، بهتر است اهرم را روی حد میانه تنظیم کنید. پس از تنظیم ترموستات، از دماسنج برای چک کردن دمای داخلی یخچال استفاده کنید. اگر به دمای مورد نظر نرسیده بودید، باز هم از طریق کنترل ترموستات، کار تنظیم را ادامه دهید.اما سردتر شدن دمای یخچال معنی colder است که در صورت لزوم می‌توانید از آن استفاده کنید.

تنظیم دمای یخچال فریزر های هوشمند

بسیاری از یخچال‌ها و فریزرهای نسل جدید، به خصوص مدل‌های ساید بای ساید، به نمایشگر دیجیتال تنظیم دما مجهز هستند. دمای داخلی یخچال هم از روی همین نمایشگر قابل مشاهده است. این نمایشگرهای کاربردی به راحتی به افراد اجازه می‌دهند تا دمای داخلی یخچال خود را با فشردن چند دکمه ساده تنظیم کنند. معمولاً دو بخش دمای یخچال و فریزر به صورت مجزا روی در یخچال قرار گرفته‌اند و هر کدام نیز کنترل مخصوص به خود را دارند. دمای بهینه برای فریزر، بین منفی 18 تا منفی 20 متغیر است و دمای بهینه یخچال نیز همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، باید چیزی بین 0 تا 4 درجه سانتی‌گراد باشد. تغییر دمای یخچالهمیشه مراقب دمای داخلی دستگاه خود باشید و اگر به اشتباه کنترل آن را تغییر داده‌اید، به سرعت آن را به دمای صحیح برگردانید تا هم مواد غذایی موجود در آن سالم بمانند و هم دستگاه شما از هرگونه آسیب در امان باشد. اینطوری در مصرف انرژی هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

سخن پایانی

اگر یخچال فریزر شما از برند LG باشد، می‌توانید از صفحه تنظیم دمای یخچال ال جی تمام دستورالعمل‌های مورد نظرتان را بخوانید. چنانچه برای تنظیم یا تعویض ترموستات یخچال، عیب‌یابی یخچال فریز یا تنظیمات هر بخش دیگر آن نیاز به راهنمایی و کمک داشتید به کارشناسان خبره گلدیران در قسمت تعمیرات یخچال و فریزر اطلاع دهید. کارشناسان گلدیران هر روز هفته (حتی روزهای تعطیل) آماده پاسخگویی به شما و اعزام تکنسین متخصص به محل هستند. در صورتی که هر سوال دیگری درباره دما و درجه یخچال داشتید، در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

نظرات شما به کاربران دیگر کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری از محتویات این بخش استفاده کنند.

نژاد سلیم
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۸:۱۸

سلام،یخچال ال جی از منفی 18 به 6 تغییرکرده وداخل آن مقداری یخ زده ودرتنظیم فقط می‌توانیم اعدادبین یک وشش راانتخاب کنیم،امافریزرکه درکنارآن قراردارد همان منفی 18 رانشان می دهد.پیشنهادشماچیست؟روی کدام عدد تنظیم کنم؟

کارشناس فنی گلدیران
۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ۰۹:۴۲

سلام و وقت به خیر؛ اعداد یک تا شش مربوط به دمای داخل یخچال هست. برای فریزر 19- تا 23- دمای مناسبی هست. موفق باشید

محمد محبی
۱۳۹۹/۱۰/۰۳ ۲۳:۵۶

سلام وقت بخیر یخچال فریزر من در قسمت پایین یخچال وقتی درب رو باز میکنم یه بوی بدی و خاصی میاد و کاملا هم گرم هستش ولی در عوض قسمت بالا فریزر خیلی یخ شده به حدی که برفک زده ایراد از چی هست چیکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۱۰/۰۴ ۰۹:۰۴

سلام و وقت به خیر؛ لطفا دستگاه رو با جوش شیرین و وانیل و یا با شامپو بچه همراه با اسفنج تمیز کنید تا بو رفع بشه. در مورد گرم بودن قسمت یخچال و برفک زدن فریزر لطفا درخواست تعمیرات ثبت کنید تا برای بررسی دستگاهتون مراجعه بشه. موفق باشید

۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۱:۰۰

سلام خسته نباشیددمای یخچال فریزرمادرروزچندبارازمنفی18به منفی 7برگشته سپس به منفی18برمیگرددآیاایرادفنی است یاخیر

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۰۹:۳۵

سلام و وقت به خیر؛ دستگاه دمای فریزر و دمای یخچال رو نشون میده و ایرادی نداره. در دستگاه‌های ال جی بعد از قطع و وصل مجدد برق، دما تغییر پیدا میکنه و نیاز به تنظیم مجدد داره. موفق باشید

کارشناس فنی گلدیران
۱۳۹۸/۰۷/۰۲ ۰۱:۵۳

خانم روانپور عزیز...اگر یخچال شما خطا یا ارور میدهد می توانید وارد قسمت خطاهای متدوال شوید و به طور کامل از علت آن با خبر شوید. لینک صفحه مورد نظر http://cs.goldiran.ir/errors

مهشاد روانپور
۱۳۹۸/۰۶/۱۴ ۰۳:۴۲

چطور مفهوم ارورها روی نمایشگر رو بفهمم ؟

در حال ثبت...